Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej, jag vet inte riktigt om det hör till "Styling" men det är enda anledningen till varför jag vill ha navkapslar på bilen.
Just nu så sitter det vinterdäck på bilen och dessa är monterade på svarta/rosiga fälgar (plåt?)
Har kollat på http://www.bildelsbasen.se/ dom säljer tydligen original till just min Volvo.
Ett 4-pack ser ut att kosta ca 200.-

Frågor:
1. Är det svårt att montera navkapslar på plåtfälgar? (Svårt/Lätt = Lyckas man med enkel bruksanvisning)
2. Hur mäter jag fälgen för att veta vilken "Tum" det ska vara? Är det ytterkant från botten till toppen?
3. Har dessa hjulsidor någon effekt mer än rent kosmetiskt? (exempelvis skyddar dom fälgarna)

/Jocke
Bara banka på skiten. Behöver du bruksanvisning till det så... :roll: :lol:
Tum ser du ju på däcken t ex. Kan stå t ex R15, som betyder 15", eller R16, R17 osv osv.
Enda hjulsidor är bra för är att samla på sig skit. Ser ju dock lite trevligare ut än rostiga plåtisar. Men fräsha plåtisar ser bättre ut än hjulsidor.

Skyddar fälgarna gör dom inte iaf, förutom möjligen mot stenskott.
Håller med Lucif3r, ser bättre ut utan hjulsidor om det är nya svarta plåtisar. Navkapslar ser ju ut som du "försökt" få det snyggt fast det inte är det :D Har du däremot kassa plåtisar, sätt på en uppsättning.

I övrigt är det bara att kolla tummen och klicka på dem. En ordentlig handflata o de klickas fast. Du får liksom dumka fast dem runt om och inte bara med ett tryck. Samma sak när de ska av, in med fingrarna bakom och jucka lös dem. Såg att det fanns nån liten krok man kunde köpa för att få loss dem.
http://www.vwimporten.se/verktyg/navkapsel-verktyg
Känns som att när det kommer till sommardäck så kan man kosta på bilen fälgar som är fina och blänker men på vintern så blir ändå bilen så smutsig. Fälgarna som sitter på nu är snarare bruna än svarta, och ser riktigt risiga ut, med navkapslar på känns det ju nästan som aluminiumfälgar i alla fall om man står en bit bort :)
Tycker svarta plåtfälgar utan kapslar är perfekt som vinterfälg, har det själv på 854an och lite stålborstning samt sprayfärg innan montering så håller dom sig skapliga över vintern.
av umekille
Kastade mina kapslar från Jula långt in i skogen förra vintern...
Efter en drevsnönatt betedde sig bilen som framvagnen skulle
vibrera loss ,stanna vid en p-plats o konstatera det frusit fast drevsnö/is mellan
kapseln och fälgen...hammare o lång skruvmejsel var tur jag hade i bilen...
Aldrig mer hjulsidor på vintern...mattsvartlackerade plåtfälgar duger gott de me.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]