Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av lassegbg
Har med blandade känskor bytt från många år med Saab till Volvo.
Jag har flera uppsättningar fina sommar och vinterdäck på Saabfälg (både original och neutrala) liggande i Garaget.
Har forskat i olika forum och det tycks råda delade meningar om det funkar att köra med Saabhjulen på en Volvo.
Det skiljer ju en liten aning på bultcirkeln 5-110 resp 5-108. Navhål verkar samma (65,1) och ET snarlika (43 resp 46)
BULTAR med FLYTANDE kona föreslår några. Men det är ju muttrar på Volvon! Kanske det funkar så om man vill sätta Volvofälg på en Saab...
Eller finns det hjulmutter med flytande kona?
Någon som har egen erfarenhet av att köra med Saabfälgar på Volvo?
Tacksam för svar!
av Lövet
Vänta här nu, har verkligen V50 muttrar? Såvitt jag minns hade jag sådana här
Bild
Men å andra sidan är det 5 år sedan jag ägde en S40/V50 så jag kan minnas fel.
av Lövet
Det behövs nog en smiley efter det inlägget för att det ska gå fram
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Det behövs nog en smiley efter det inlägget för att det ska gå fram
Sant, så sant. Har fixat det. Klippte även in en länk till en Saab 95. Det är ju trots allt rätt stor skillnad mellan Saab 95 och Saab 9-5 även om stora delar av världen inte förstått detta. Det blir ju inte rätt bara för att många har fel :D
av lassegbg
llesrof skrev:
andreas_lofgren skrev:Det behövs nog en smiley efter det inlägget för att det ska gå fram
Sant, så sant. Har fixat det. Klippte även in en länk till en Saab 95. Det är ju trots allt rätt stor skillnad mellan Saab 95 och Saab 9-5 även om stora delar av världen inte förstått detta. Det blir ju inte rätt bara för att många har fel :D
Tack för klargörande info! Hade även en Saab 95 en gång i tiden. :P De hjulen lär dock ha gjort sin sista km.

Nåja i Saabforum tas för enkelhets skull givet att Saab 95 = Saab 9-5. Men bäst att vara tydlig när man rör sig i nya marker! :-)-)

Så... har någon i detta forum kört med Saab 9-5 fälgar på en Volvo? Båda med 5 bult :)
av lassegbg
lassegbg skrev:
Så... har någon i detta forum kört med Saab 9-5 fälgar på en Volvo? Båda med 5 bult :)
Förtydligar ytterligare. På Saab 9-5 är det BULT. På Volvo V50 -10 är det MUTTER.

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]