Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Hämtade ut en ny V60 r-design igår, svartmetallic, och står i valet o kvalet om den bör lackkonserveras eller ej.
Läst en massa skräckexempel här på forumet om helt förstörda bilar efteråt. Kladdat på plastdetaljer, polerrosor o dyl...

Ditec, mrCap eller Volvo (ÅF)? Bor i Sthlm området o hört/läst gott om Täby bilvård.

Tycker absolut det e tillfredsställande att själv stå o gnugga i gds-hall men det vore jäkligt najs att slippa vaxandet.

Egentligen spelar inte priset nån roll, 3500 el 5000... Huvudsaken är att resultatet blir klockrent.
Vet att svart metallic är känslig, men blir den mer stryktålig efter en tex ditec behandling?

Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter om vart man kan lita på folket som utför arbetet?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Först om främst bör man vänta iaf ett halvår innan man börjar kladda på lacken med vax och dylikt, detta för att lacken ska härda ordentligt.

Sen skulle väl jag rekommendera att åka till dom olika firmorna under arbetstid och kika på någon bil dom jobbar på, och på så vis bilda dig en uppfattning om hur dom bär sig åt osv.

Lacker som är förseglade/vaxade/osv tål helt klart mer stryk, det är ju lite det som är halva vitsen med vax t ex.
av xerys2012
Jo, det där med att vänta på att lacken härdas har jag också hört mig för lite om. Enl volvo själva så är lacken redan härdad och det går bra att göra en "konservering", trots att det är en ny bil. Det man inte skulle göra var att pilla med en tex omlackad kofångare. Men jag ställer mig fortfarande osäker... Dietec tar ju över lackgarantin, alternativt så låter man Volvo göra det själva.
Ska ta o svänga förbi ett par och kika hur det ser ut. tack för tipset! :-)-)

Fler tips på bra ställen mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av epostaren
Jag har alltid Ditec på på mina nya bilar och det har aldrig varit något problem för mig, snarare tvärtom. Lackerna på nya Volvo-bilar tål detta utan problem och blir istället tåligare o blankare än utan behandling. Som många påpekar på detta forum, så är det också viktigt vem som gör arbetet, så kolla o ta referenser innan du väljer var du ska lämna in bilen. Oftast känner man några som har lackbehandlat på olika firmor och det är en bra början att fråga dom om dom är nöjda.
av Droopy
Du kan lackkonserbera en ny bil utan problem, lacken blir aldrig hårdare än den dagen den lämnade fabriken. alla nya bilar har ju redan haft en polermaskin över lacken innan kunden tar emot den, såkallad nybilsrekond görs på alla bilar.
av xerys2012
DÅ var det gjort.
Körde Täby Bilvård och kan inte bli mer nöjd! Fredrik gjorde ett kanonjobb!

Dock så får den inte tvättas nu på 14 dar... ??:-/ sen ska det putsas o gnuggas!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
xerys2012 skrev:Dock så får den inte tvättas nu på 14 dar... ??:-/ sen ska det putsas o gnuggas!

Det är för att dom antagligen har våtslipat bilen och sen putsat upp den. Således behöver lacken "hämta sig" igen, och polermedlet/vaxet sätta sig ordentligt.
Det var iaf den infon jag fick när jag lackförseglade min 945a efter den hade blivit nylackad.
av Hertsh
Väcker en tråd från de döda...

Har nyss skaffat en XC60 MY16 med Onyx Svart metallic och vill lackförsegla / lackskydda bilen. Känns extra viktigt med en svart bil.

Jag har läst lite om Opti-Coat Pro+ och blir sugen. De har 5 års garanti. Dock väldigt mycket pengar, ca 10000. Det tar tre dagar för dem att genomföra jobbet. Skyddet gäller såväl lack som glas, plast och fälgar om jag fattat det rätt.

Någon som har erfarenhet? Är det värt pengarna? Eller har ni annan erfarenhet för er som har speciellt svarta bilar?
Senast redigerad av 1 Hertsh, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu vet ja inte exakt vad skyddet har för egenskaper.

På en svart lack syns tvättrepor oavsett hur noga man är vid tvätt. Då vill man kanske få bilen lätt polerad varje eller vartannat år. Då är det ingen mening med ett skydd som håller fem år som ändå försvinner när bilen poleras.
Användarvisningsbild
av sura56
Jag lämnade in bilen direkt på en keramisk lackbehandling, är mkt. nöjd med resultatet.
http://ceramicpro.se

Vill göra en rättelse!!! Det var en blan[…]

Däck till Volvo 245 GLT

Fälgar och däck passar utan problem, got[…]

Styrledsverktyg

Hej! Jag ska byta den inre styrleden på en[…]

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju tyck[…]