Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har införskaffat en gammal Ford från 1953 som rullat i Californien fram tills för några år sen då den kom till Sverige och har i stort sett bara stått i ett varmgarage sen dess.

Nu är underredet som på alla andra bilar som rullat i ökenstater, helt fritt från allt vad rostskydd heter och har massor av ytrost. Nu vill jag naturligtvis kunna köra bilen även om det regnar ute så vad rekommenderas att spruta den med?

Har en 5l dunk stående med Dinitrol ML50 jag tänkte börja med att spruta hela underredet, balkar och dörrar mm med men vad bör jag lägga utanpå det? Vanlig underredsmassa eller vax?

Måste spruta bilen så snart som möjligt då det kommer stå i ett varm/kallgarage som inte är helt fuktfritt då bilar körs in och ut lite då och då.
Hur tjockt ska det läggas? Tänkte köra ett par lager ML först och mätta den rosten som är riktigt och sen ta ett lager CAR (eller är metallic bättre?) överallt och lägga på några extra lager där grus och sten kan tänkas spruta mot. Bra eller dum ide?
Det bästa är att lägga två lager ML med ett dygns torktid mellan. Då får man en riktigt mättad
grund för underredsmassan (CAR/Metallic) sedan. ML sugs in i, och förseglar all påbörjad rost,
därför är det viktigt att man mättar ytan riktigt med den först. Det är också viktigt att ML får
torka in i ytan ett dygn först innan man sprutar underredsmassan, annars "drar" underreds-
massan ut den från porerna och skarvarna igen, och man kan få krackeleringar i underreds-
massan.

CAR eller Metallic kan funktionsmässigt kvitta enligt mig! Däremot är det betydligt lättare att
se när man lägger på Metallic, då den är brun i stället för som CAR svart, så den "sväljer" inte
ljuset på det viset. Dessutom tycker jag att den kopparbruna färgen hos Metallic är snyggare
än den svarta hos CAR. Bäst blir det med två lager och ett dygns torktid mellan även på CAR/
Metallic!

Skadar aldrig med ett extra skikt underredsmassa på dom mest utsatta ställena.

Vad du än gör, så blanda inte produkter av olika fabrikat!
Ska du använda Dinitrol, eller något annat fabrikat av det tunnflytande, så håll dig till samma
fabrikat av underredsmassan! Vissa produkter funkar inte tillsammans, och du kan få en
fullständigt krackelerad yta!
Självklart så ska samma fabrikat användas.

Då blir det nog metallic som läggs på. Bilen är nämligen brun (rätt ovanlig originalfärg) så det matchar resten av karossen :)

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]