Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Då och då när jag läst på olika bilforum och om bilvård så har jag stött på någon form av rengöringslera. Lera? Vad gör man med den? Asså... jag har ju hajat att bilnördar är som nyblivna föräldrar, alltså beredda att lägga precis hur mycket pengar som helst på alla möjliga och svindyra pryttlar som de övertygat sig själva, glatt påhejade av likasinnade, om är helt livsnödvändiga. Endast det bästa är ju gott nog och ju dyrare desto bättre måste det ju vara. Personligen är jag lite skeptisk mot alla sådana här svindyra skönhetsmedel, både för människor, bilar och husdjur, som lovar både det ena och det andra. Speciellt som att jag överlevt utmärkt med vanlig tvål. Men lera..? Vad gör man med den? Hur funkar den? Jag har fullt med lera på min XC70 men den har jag förbaske mig inte betalat en spänn för och den är helt naturlig :mrgreen:
av Droopy
Oftast kör man ju lera innan poleringen för att få den optimala showroom shine. Det fisn en typ av svampar som fungerar på samma sätt, du sveper den över lacken på det område du sedan vill polera upp.

Resultaten som många av de entusiatiska hemmapularna får till är oslagbara, du får inget likande om du lämnar in på någon av de större rekondfirmorna, men så kan det ta en hel dag att få till en lack helt 100% och det har såklart ingen rekondfirma tid med.

vill du ha ännu bättre resultat och få bort din orginal appelsinlack ( allt fabrikslackat idag är mer el mindre vågigt och har appelsin tendenser ) ska du våtslipa ytan först, sedan polerar du upp den, det fins de som gör det ochså med hela bilen. Men våtslipa gör man oftast efter omlack om man är riktigt noga.
av llesrof
Borde inte avfettning ta bort de där partiklarna? När jag jobbade en kort period på Mr Cap på 90-talet blev det kalasfint utan lera. Fast det kan ju finnas gradskillnader i himmelriket också.
av llesrof
Har sett filmen nu. Tack för den. Såg ju fiffigt och enkelt ut. Fast det gör det ju alltid i en studio. Min inspiration att polera bilen brukar försvinna efter jobbet och när jag kommit hem och det börjat regna igen :D Funderar faktiskt på att köpa mig en polermaskin.
Användarvisningsbild
av Funk
Clay tar även sådana partiklar som avfettning inte klarar, t.ex flygrost (dubbrost) och är utan tvekan ett verktyg som jag inte kan vara utan när jag rekondar. Dock så ger ofta clay microrepor så jag använder den bara innan polering. Man kan även använda en syrabaserad produkt på flygrost, och på t.ex fälgar är det ofta att föredra.

/Thomas
av Lövet
Clay tar även bort all form av wax på bilen.
Jag använder bara lera om jag tänkt polera och lägga lackskydd efteråt.
av Fartdåre
llesrof skrev:Har sett filmen nu. Tack för den. Såg ju fiffigt och enkelt ut. Fast det gör det ju alltid i en studio. Min inspiration att polera bilen brukar försvinna efter jobbet och när jag kommit hem och det börjat regna igen :D Funderar faktiskt på att köpa mig en polermaskin.
Funkar fint i verkligheten också. Faktiskt... Har gjort det i mååånga år också. Faktiskt...
Använder du leran på en alldeles nytvättad bil så blir leran prickig och svagt ljusbrun av smuts.
En självklarhet för mig att gnida hela bilen med lera på våren(låter fel...fast tvärtom... :wink: ).

Tvätt efter konstens regler. Gnid med lera. Lite "rubbing" om det behövs. Polera med polish och sedan vaxa. Lätt som en plätt....
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]