Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Stiltzkin
Har alltid tvättat för hand innan, men jag antar att jag blivit lat på gamla dar :P
hursomhelst...
köpte en ny bil för lite drygt 2mån sedan, S60 från 2001, så ja den e väl nte så ny egentligen ;)
men ny för mig och med mätaren på strax över 11000mil känner ja mig ganska nöjd :)

tänkte ta en tvätt hos Statoils maskiner inom en snar framtid, alltså tvätt, vax you name it :)
har dock hört på andra håll att automatiska biltvättar och metallic lack(min kallas mayagul ;) )
inte är att föredra, så ja tänkte kolla med er här om nån har några erfarenheter av detta?

:)
Användarvisningsbild
av Funk
White skrev:Ingen lack och automatiska biltvättar (med borste) går bra ihop!
Ett av dom enklaste sättet att förstöra en lack på enligt min erfarenhet.

(Var en tråd igång om just detta för en tid sedan)
+1 , endast i absoluta nödfall skall det tvättas i automattvätt.

/Thomas
av JohnB
Jag har faktist uppmärksammat flera aktörer i mitt närområde som handtvättar bilen och skinnar den torr billigare än automattvätt och då blir det ju enkelt att välja :)

/John
Användarvisningsbild
av StringerBell
JohnB skrev:Jag har faktist uppmärksammat flera aktörer i mitt närområde som handtvättar bilen och skinnar den torr billigare än automattvätt och då blir det ju enkelt att välja :)
Billigare än automattvätt? Ja, det blir enkelt att välja, dvs. välja bort.

= 100% svartarbete, kanske rentav papperslösa under slavkontrakt
av JohnB
Stringerbell, jag kan direkt ur minnet nämna 2 ställen som handtvättar en bil i V70 storlek för 180:- och du får kvitto på arbetet. Då ingår 2 sorters avfettning, högtrycksspolning och handtvätt med svamp och vaxschampo samt torkning. Autoclean i Timrå torkar bilen med tryckluft och Rosa Bilvård i Sundsvall torkar den för hand. Bägge fallen blir bilen ren och man slipper automattvättens borstar. Sist jag kollade kostade en diamanttvätt 299 och en guldtvätt 169 på Statiol. Har du en mindre bil tar de firmor jag nämnde 150:- om jag inte minns fel. Något svartarbete eller slavkontrakt tror jag inte det handlar om utan bara ett sätt för rekondfirmor att tjäna lite pengar på att tvätta bilar drop-in. När man har alla saker framme tar det knappast mer än 10min att tvätta en bil så det är nog en ok inkomstkälla. Men det kanske är dyrare i storstadsregionerna...

Det är inte min mening att göra reklam för någon av firmorna utan de omnämns enbart som referens om någon vill granska mina påståenden. Jag har ingen koppling till dessa firmor annat än som konsument.

/John
Användarvisningsbild
av Sunschreem
JohnB skrev:Stringerbell, jag kan direkt ur minnet nämna 2 ställen som handtvättar en bil i V70 storlek för 180:- och du får kvitto på arbetet. Då ingår 2 sorters avfettning, högtrycksspolning och handtvätt med svamp och vaxschampo samt torkning. Autoclean i Timrå torkar bilen med tryckluft och Rosa Bilvård i Sundsvall torkar den för hand. Bägge fallen blir bilen ren och man slipper automattvättens borstar. Sist jag kollade kostade en diamanttvätt 299 och en guldtvätt 169 på Statiol. Har du en mindre bil tar de firmor jag nämnde 150:- om jag inte minns fel. Något svartarbete eller slavkontrakt tror jag inte det handlar om utan bara ett sätt för rekondfirmor att tjäna lite pengar på att tvätta bilar drop-in. När man har alla saker framme tar det knappast mer än 10min att tvätta en bil så det är nog en ok inkomstkälla. Men det kanske är dyrare i storstadsregionerna...

Det är inte min mening att göra reklam för någon av firmorna utan de omnämns enbart som referens om någon vill granska mina påståenden. Jag har ingen koppling till dessa firmor annat än som konsument.

/John
Den killen jag hade praktik hos tvättade för 100 kronor. Och det fick ta max 20min sen gick man back.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sunschreem skrev:
JohnB skrev:Stringerbell, jag kan direkt ur minnet nämna 2 ställen som handtvättar en bil i V70 storlek för 180:- och du får kvitto på arbetet. Då ingår 2 sorters avfettning, högtrycksspolning och handtvätt med svamp och vaxschampo samt torkning. Autoclean i Timrå torkar bilen med tryckluft och Rosa Bilvård i Sundsvall torkar den för hand. Bägge fallen blir bilen ren och man slipper automattvättens borstar. Sist jag kollade kostade en diamanttvätt 299 och en guldtvätt 169 på Statiol. Har du en mindre bil tar de firmor jag nämnde 150:- om jag inte minns fel. Något svartarbete eller slavkontrakt tror jag inte det handlar om utan bara ett sätt för rekondfirmor att tjäna lite pengar på att tvätta bilar drop-in. När man har alla saker framme tar det knappast mer än 10min att tvätta en bil så det är nog en ok inkomstkälla. Men det kanske är dyrare i storstadsregionerna...

/John
Den killen jag hade praktik hos tvättade för 100 kronor. Och det fick ta max 20min sen gick man back.
Back på en redan anställd person går man bara om man har något annat att pyssla med som betalar mer. Det är bättre att ta en hundring för redan betald arbetstid än inget alls om det nu är lungt i övrigt.

/Martin
Användarvisningsbild
av wissel
Jag kör in min under så kallade Tvätt-tak, lägger i en pollett a 20:-
sköljer bilen med Förtvätt, sedan avspolning varje vecka året runt.
Gör det i lågskor o "vanliga" byxor.
När jag "drar på" så lägger jag i en pollett till med skumborsten.Även det med lågskor....
Billigare än så är väl knappast möjligt. och man ser direkt från vägen om det finns ett ledigt bås.
Automattvätt = Aldrig i mitt levande liv.
Handstvätt 1 gång per år a 2-3 timmar när det är varmt o skönt. (i skuggan)
:-DD
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]