Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

1: Har efter många om och men och x antal timmar vid eBay funnit en R-designläpp till framspoilern på min bil.
Det verkar som om den bara sitter fast med ett par torx undertill samt någon enstaka i hjulhusen?
Har någon erfarenhet av demontering/montering av främre, sido- och bakre spoiler och kan ge mig några tips? Är långt ifrån en bilmekaniker men är inte rädd för att pröva mig fram. :)

2: Sedan är jag lite konfunderad gällande sidokjolarna. På just eBay så finns det ett flertal, bland annat följande:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-V50-S40-0 ... 53e35b2496

Det står 2004-2010 i annonsen vilket funkar för mig då jag har en 2008, men går man in på deras hemsida så står det 04-07 vilket jag fattar utesluter faceliftmodellen. På demobilden så är det ju även en pre facelift vilket det är på de andra annonserna också som säljer de här sidokjolarna. Jag har försökt få kontakt med folket på ovanstående firma men får inget svar.
Frågan: passar sidokjolarna alla V50 oavsett pre facelift/post facelift? Det ser inte ut att vara någon skillnad på rak arm, men det vore förbaskat surt om de inte skulle passa.

3: Avgassystemet till 1.8F, är det möjligt att göra några modifikationer? Önskvärt vore dubbla blås likt T5an, och det är något jag måste veta innan jag skaffar en bak i R-design. Finns utrymmet för det? Behöver man göra några andra modifikationer? Klarar det utrymmesmässigt med en sänkning av bilen på 30mm?

Man har ändå lite planer för bilen, men desto mindre kunskap och erfarenhet kring det mesta - fast alla börjar vi ju någonstans. :)
Är tacksam för all hjälp jag kan få och hoppas jag formulerat mig tillräckligt väl.
Tack på förhand!
Svar på fråga 2 är att den passar inte på din bil.

04-07 har så kallat "sportkjolpaket" och inte r-design.. r-design passar bara på 08->.

Vill du verkligen ha R-design är de köpa från bildelsbasen.se från en -08;a och uppåt som haft R-design ( måste finnas många ) alternativt köpa nytt från Volvo själva.
Förvisso! Men jag tycker spontant att sidokjolarna ser väldigt lika ut, sport kontra r-design. Jag menar, när de introducerade r-design så kanske sidorna behölls som sport fast enbart bytte namn till faceliftmodellerna? Jag kanske är helt ute och cyklar men det är väl lite önsketänkande också. ;)
Volvo har jag faktiskt inte varit i kontakt med ännu, mest för att jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig men det vore nog bra med ett originalpris så man vet vad man ger sig in i.

Sitter dagligen på ebay och bildelsbasen men det är riktigt svårt att hitta r-designprylar.
Var i kontakt med bildemon i Jönköping som är poppis och de hade inga r-design inne alls, men jag vet inte hurpass noga de är med det.. Man kanske får ta en sväng till släkten i Skövde och passa på att ratta förbi Jönköping, eller ta Karstorps bildemo i Norrköping, fast då vill man ju veta ifall de har några kärror inne överhuvudtaget.
grillchips skrev:Förvisso! Men jag tycker spontant att sidokjolarna ser väldigt lika ut, sport kontra r-design. Jag menar, när de introducerade r-design så kanske sidorna behölls som sport fast enbart bytte namn till faceliftmodellerna? Jag kanske är helt ute och cyklar men det är väl lite önsketänkande också. ;)
Var i kontakt med bildemon i Jönköping som är poppis och de hade inga r-design inne alls, men jag vet inte hurpass noga de är med det.. Man kanske får ta en sväng till släkten i Skövde och passa på att ratta förbi Jönköping, eller ta Karstorps bildemo i Norrköping, fast då vill man ju veta ifall de har några kärror inne överhuvudtaget.
När jag hade en -06:a V50 som jag försökte få tag på "sportpaketet" till fick jag sagt till mig att man inte fäster r-designdelarna på samma ställe som sportpaketet därav de inte går.

JB-bildemo är suveräna men som du säger så försvinner r-designprylarna fortare än kvickt då dom är enormt poppis.
Ah okej, då är jag med. Då kan jag utesluta de sidokjolarna iallafall, tack! :)
Får hålla ett extra örnöga på bildelsbasen framöver.

Resterande frågor kvarstår.. ;)
grillchips skrev:Förvisso! Men jag tycker spontant att sidokjolarna ser väldigt lika ut, sport kontra r-design. Jag menar, när de introducerade r-design så kanske sidorna behölls som sport fast enbart bytte namn till faceliftmodellerna? Jag kanske är helt ute och cyklar men det är väl lite önsketänkande också. ;)
Önsketänkandet är nog uppfyllt, för åtminstone designmässigt är sidokjolarna likadana före och efter facelift. Dvs "sportpaketet" och R-Design. Det är jag helt säker på eftersom jag har frågat han som har designat R-designpaketet till S40/V50 om den detaljen.

Om de sedan ändrat nån fästpunkt vet jag inte, men finner de ganska otroligt.
Se på fan! Då inbillade jag mig inte.
Jag fick även svar från firman som har ett par ute på eBay, som jag nämnde i första posten och de ska passa ända fram till 2010 enligt dom. Varför det inte skulle passa nyare modeller än så vette tusan men eftersom det tog uppåt en månad att få svar så kändes det inte aktuellt att fråga igen. :P
JE Jr skrev:Om de sedan ändrat nån fästpunkt vet jag inte, men finner de ganska otroligt.
De svaret fick jag iallafall att saker har flyttats och passar inte längre :)
opA skrev:
JE Jr skrev:Om de sedan ändrat nån fästpunkt vet jag inte, men finner de ganska otroligt.
De svaret fick jag iallafall att saker har flyttats och passar inte längre :)
Ja, jag borde nog ta och först och främst höra med Volvo. Vette tusan vart man ska vända sig bara. :D
Tja, vill du fråga på Volvo så gå till reservdelsdisken och be dem kika artikelnummer på sidokjolen på en V50 före facelift och sedan artikelnumret på en bil efter facelift, det är nog enklast. Då kan du kanske kika på datorskärmen också hur det ser ut med antal fästpunkter, om clipsen etc är lika också.

Så brukar jag göra ibland när jag försöker leta efter nån grej, och det har varit lyckat hittils!

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]

Nu tar Volvos "eminenta mjukvarutekniker &q[…]