Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av karnaa
Har tyvärr inte förstått detta med att sätta på breda däck typ 18-20" förutom att det ev kan se fräckare ut.
Vad jag förstått så ger det en hel del mer buller,men det måste väl vara några fördelar med?
Själv har jag 16" på sommar och 15" på vintern.
White skrev:Tvärt om! Du har MINDRE risk för vattenplaning med ett bredare däck faktiskt, om man du ska tro däckexperterna vill säga.
Givetvis får det inte vara nedslitet mönster då!

Absolut MER spårkänslig enligt min erfarenhet.
Jag tycker det låter väldigt konstigt... Med mer gummi i gatan borde däcken vara svårare att påverka rotationsmässigt i sidled, vad gäller spårkänsligheten. Och för vattenplaningen har du ju med mer gummi gatan mindre tryck per cm^2 för att tränga undan vatten.
Användarvisningsbild
av White
Angående vattenplaningen har jag fått förklarat för mig av ett par däckexperter, att det är för att det är mer och öppnare mönster i
bredare däck som kan leda undan vattnet. Faktiskt av egna "tester" så får jag svårare vattenplaning med mina 225'orna på den ena
bilen än med 195'orna på den andra lika dana bilen. Givetvis INTE testat i trafiken!

Angående spårkänsligheten vet jag inte varför det blir så? Men min erfarenhet säger att breda däck (215 och uppåt) är mer spår-
känsliga. Men det är bara min erfarenhet.
White skrev: Angående spårkänsligheten vet jag inte varför det blir så? Men min erfarenhet säger att breda däck (215 och uppåt) är mer spår-
känsliga. Men det är bara min erfarenhet.
Kanske får konstruktionen med breda kanaler för att undvika vattenplaningen den effekten?

Intressant observation.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jao, mina erfarenheter med olika däckbredder är faktiskt också med 7/900-serien.
Men min erfarenhet säger dock att bredare däck planar lättare... Dock var ju detta några år sedan så utvecklingen kanske har gått frammåt..?
Jag tycker att min V70 är mer spårkänslig än min 945a va (v70in har 215 och 945an hade 185). Visserligen spelar FWD/RWD in också...
av PaS83
White skrev:Tvärt om! Du har MINDRE risk för vattenplaning med ett bredare däck faktiskt, om man du ska tro däckexperterna vill säga.
Givetvis får det inte vara nedslitet mönster då!

Absolut MER spårkänslig enligt min erfarenhet.

Just dom "experterna" ska du nog inte lyssna så mycket på. Ett bredare däck planar alltid tidigare än ett smalt, förutsatt att det är lika mönster på de båda olika däcken...

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]