Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

hej alla
jag skulle behöva ha lite goda råd & tips på hur man fixar/lagar stenskott i bilens lack för jag har fått en del stenskotts skador i lacken på min volvo 240GL årsmod 1988 & jag har köpt 2 stycken färgpennor med bilens orginalfärg ink klarlack som fanns med i paketet + 2 stycken färgpennor med primer i hos bilia i sävedalen i gbg
& bilens lack är för övrigt otroligt välsköt & i jättebra skick för att vara en orginal lack från 1988 & bilen är ofta vaxad & polerad av bilens tidigare & enda ägare en gång i månaden så vaxade han hela bilen & han handtvättade hela bilen varje vecka & bilens färg är röd så lite oxid i lacken finns det på bakluckan/taket/motorhuven men detta ska jag fixa till med en polermaskin & ett bra vax & lite röd färgat polermedel i efter att jag har lagat & fixat till alla stenskotten i lacken..........men nu till min fråga iaf för jag vaxade bilen för ca en månad sen i samband med den vanliga vecko biltvätten så vad behöver jag göra nu innan jag ska börja med att laga mina stenskott visst först tvätta bilen riktigt grundligt med avfettningsmedel & med yes diskmedel det förstår jag men hur är det med bilens vaxlager hur får jag bort detta ?? för primer + färg + klarlack detta fäster väl inte så bra på en vaxad bilplåt eller??
har jag helt fel nu kanske ?? tacksam för alla goda råd & bra tips

tack på förhand
semmelman skrev:Tror det räcker med att torka bort försiktigt med lite T-röd på en trasa/papper har jag alltid gjort men jag är bara amatör.
(min halvfulla T-röd-flaska är köpt –95 ser jag nu :D)
hmm okej men klarar billacken av att få t-röd på en trasa då utan att den löses upp eller att trasan blir rosafärgad av lack :???:
Det är 1-komponentslack du tänker på. Sådan lack tål inte avfettning överhuvudtaget.
Om du därimot använder 2-komponentslack så håller det betydligt bättre.

T-röd funkar att rengöra med, men man bör ändå slipa på ytan man ska lacka. Detta för att lacken ska fästa ordentligt.

Men allt beror ju på hur fint man vill att det ska bli. Man kan ju alltid göra som folket som ägde min 945a innan hade gjort, bara dutta över stenskotten med lackstift.
Jag kan säga att det var INTE snyggt, massa kratrar över halfa huven....

Om någon vill lära sig lite mer så finns det faktiskt en hel del bra videoklipp på youtube som beskriver olika tillvägagångssätt vid lackskador, både med sprayburk och spruta.
Lucif3r skrev:Det är 1-komponentslack du tänker på. Sådan lack tål inte avfettning överhuvudtaget.
Om du därimot använder 2-komponentslack så håller det betydligt bättre.

T-röd funkar att rengöra med, men man bör ändå slipa på ytan man ska lacka. Detta för att lacken ska fästa ordentligt.

Men allt beror ju på hur fint man vill att det ska bli. Man kan ju alltid göra som folket som ägde min 945a innan hade gjort, bara dutta över stenskotten med lackstift.
Jag kan säga att det var INTE snyggt, massa kratrar över halfa huven....

Om någon vill lära sig lite mer så finns det faktiskt en hel del bra videoklipp på youtube som beskriver olika tillvägagångssätt vid lackskador, både med sprayburk och spruta.
kan du skicka en you tube länk :D

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]