Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Som jag redan skrev i rubriken,undrar jag om dubbade däck utan dubbar räknas som åretrunt däck? Är dem godkännda?
Vojje skrev:
sony skrev:Som jag redan skrev i rubriken,undrar jag om dubbade däck utan dubbar räknas som åretrunt däck? Är dem godkännda?
Japp! Men de är värdelösa på årets alla dagar.

Nej, urdubbade vinterdäck är EJ godkända som året runt däck. Åker du runt med urdubbade dubbdäck under vintersäsongen får du dryga böter.

..Om dom inte ändrat det sen förra säsongen, vilket jag betvivlar starkt.
Lucif3r skrev:
Vojje skrev:
sony skrev:Som jag redan skrev i rubriken,undrar jag om dubbade däck utan dubbar räknas som åretrunt däck? Är dem godkännda?
Japp! Men de är värdelösa på årets alla dagar.
Nej, urdubbade vinterdäck är EJ godkända som året runt däck. Åker du runt med urdubbade dubbdäck under vintersäsongen får du dryga böter.
..Om dom inte ändrat det sen förra säsongen, vilket jag betvivlar starkt.
För att bringa lite klarhet. "Året-runt-däck" är inte tillåtna när väglaget kräver vinterdäck mellan 1/12–31/3.
Även om de är märka M+S eller liknande. De är att betrakta som grovmönstrade terrängdäck och är inte speciellt anpassade för vinterkörning.

Urdubbade dubbdäck är godkända "året-runt-däck" men dito är inte godkända vinterdäck :-)-)
Klart du får köra på dina dubbdäck utan dubbar även vintertid.Det enda lagen säger är att vinterdäcken ha ett mönsterdjup på minst 3 mm oavsett om de haft dubbar från början eller ej.Har själv blivit stoppad ett flertal gånger under vintertid med liknande däck och trots kontroll av dessa däck har man bara sagt att däcken har ser fina ut och har bra mönster för vinterväglag.Detta gäller även året runt däck med märkning som t ex M+S däck som enligt lag uppfyller vinterdäckslagen och därför är tillåtna även vintertid.En massa nötter här som bara gissar och skriver hej villt utan minsta kontroll av sina egna fakta.Ha det gott "sonny". :D
Helt fel! Transportstyrelsen kräver att däcken ska vara särskilt framtagna för vinterbruk. Att däcken är märkta med M+S räcker inte.
STRO presenterar listor på godkända däck. Året-runt-däck är ej tillåtna som vinterdäck.

Det är skillnad på slitna dubbar och utdragna.
Det säljs så mycket billiga nya sommardäck idag'
via t.ex däckonline m.fl. så vitsen köra slut på ett
urdubbat vinterdäck på sommaren med risk för
däckseparation och punkteringar ger ingen vinst.
Runt 500:- ev. billigare har du ett pålagt o klart
sommardäck som håller många problemfria sommarmil.
Vojje skrev:Året-runt-däck är ej tillåtna som vinterdäck.

Konstigt då att jag har åkt med odubbade(året-runt-däck) i snart 10år, blivit stoppad i kontroller massor av gånger, samt har haft besikning under vinter-halvåret utan att få någon påpekning.
En bekant till mig körde med urdubbade dubbdäck under vintern, han åkte på böter.

Går det bra att sätta den på det[…]

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]