Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Snacka med en kille ida och vill ha en lite annan input han kanske pratar i egen sak s a s, jag ställer upp två fall, samma bil:
Exempel ett en tolv år gammal röd bil som aldrig polerats och tvättats sparsamt och vaxats lite för dåligt ja en bil som inte tagits om hand enl regelboken.
Exempel två samma bil men som var tredje år polerats hos rekonditionerare och vaxats och rengjorts då och då. Ni förstår. På det tolfte året ska ske en polering och vaxning av samma tänkta bil. Rent hypotetiskt alltså.
Påstående nr 1. Bilen som polerats ofta kommer efter denna polering ha bättre glans och va mindre färgblekt p g a att man polerat bort föroreningar och repor under åren.
Påstående nr 2. Bilen som inte polerats utan varit smutsig kommer efter en ordentlig polering polerats bort det övre fula skiktet så man kommer ner på fräscht färglager och då få bättre glans och bättre färglyster än den andra bilen vars färgskiktet gnuggats ner under åren och som smutsen kanske hindrat solstrålarna att bleka.

Ja ni förstår, om det var metallic som min blir det väl annorlunda men ändå, vad tror ni ligger närmast sanningen? Vad är optimalast om man vill ha en fin bil länge (bortsett från att den inte är så fin under tiden)? Min tanke var att polering sliter på lacken medans killen jag prata med tanke var att polering håller den fräsch, ja vilket?
Såg en Volvo 15-20 år gammal där inne han jobba med som var solid röd och den hade polerats varje el varannat år och den var väldigt fin i lacken så den stödde ju det han sa, men å andra sidan vet inte jag om den kanske mest står i garage.
Är det så? Den har inte "skyddats" under smutsen? Utan påverkats av smutsen och degenererats ska jag fatta det så?

Jag har ju i tanken oxå bilar vars lack blivit nedlsitna av för många tvättar, själv använder jag endast högtryck aldrig låta nånting slita på lacken.
Lite underligt resonemang att smuts skulle skydda lacken. Smuts och framförallt salt tär ganska hårt så att inte tvätta bilen ger garanterat mer bekymmer på lång sikt. Att sedan bara använda högtryckstvätt och inta svampa för att det skulle slita mer köper jag inte heller. Då hade min bil varit slut i lacken för längesen :wink:
Jag är rädd för att dra nåt på lacken, trodde högtryck var snällare?

Men okej då ger ni honom rätt då. Framförallt förstår jag att smuts kan hålla saltet kvar å annat frätande. Och jag brukar tvätta iofs men för detta exempel så...

Men säg så här då tvättad bil men aldrig polerad mot tvättad bil och ofta polerad, vinner den oftare polerade då?

Och är var tredje år lagom på ett ungefär, har jag inte någon poäng med att många poleringar sliter ner färglagret?

Fast förstås jag förstår ju att det ju är onödigt att polera om det inte behövs, så ofta är naturligtvis inte bra...
semmelman skrev:Jag är rädd för att dra nåt på lacken, trodde högtryck var snällare?

Men okej då ger ni honom rätt då. Framförallt förstår jag att smuts kan hålla saltet kvar å annat frätande. Och jag brukar tvätta iofs men för detta exempel så...

Men säg så här då tvättad bil men aldrig polerad mot tvättad bil och ofta polerad, vinner den oftare polerade då?

Och är var tredje år lagom på ett ungefär, har jag inte någon poäng med att många poleringar sliter ner färglagret?

Fast förstås jag förstår ju att det ju är onödigt att polera om det inte behövs, så ofta är naturligtvis inte bra...
Man får polera på bra om man ska nöta bort färgen. Min 850 ( mossgrön solid) som jag ägde i 9år polerades 6-7gånger på den tiden och kördes över med polish 2-3gånger per år utan att nöta sönder lacken. Nu är detta såklart förutsatt att man vet vad man gör för du kan ju såklart nöta bort lacken på ett hörn utan problem med en polermaskin och lite rubbing om du kör tillräckligt länge.
Hur ofta man behöver/ska polera en bil är ju omöjligt att säga, beror ju på hur den används/förvaras/underhålls mm.

Själv polerar och lackskyddar jag mina bilar ordentligt varje år, 854:an är ju äldst i gården och har varit i vår ägo sedan år 2000 och den är lacken i bra skick på.

Men en polering sliter ju på lacklagret, hur mycket beror ju på vilka medel/trissor/maskiner/teknik man använder.
semmelman skrev:Jag är rädd för att dra nåt på lacken, trodde högtryck var snällare?
Ingen fara att köra med högtryck. Tvärtom. Brukar själv blåsa av med högtryck först för att få bort den värsta smutsen och på så vis minimera risken att det ligger någon grov smuts kvar som kan åka med när man sedan kör med svamp och schampo. Till sist sköljer jag bara av med trädgårdsslangen och torkar av. Blir fint som bara den :wink:
semmelman skrev:Okej, verkar som jag inte behöver oroa mig för polering, tvärtom verkar det va bra för lacken, tack. Då ska jag kosta på mig det. Och kanske lite oftare. :)
Lägg gärna upp en bild på din bil så är det lättare att ge tips :)

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]