Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej! Lacken har släppt något på nåt ställe på bakluckan till min 855, har också börjat komma rost. Antar att luckan är galvad. Nu till min fråga - vad ska jag köpa för grundlack som ger bra rostskydd samtidigt som det gör att färgen fäster bra på min lagning om jag sprayar själv?

/ P
Har några följdfrågor, köpte lackstift på Volvo, en färgflaska och en klarlacksflaska, metallic, då är ingen två-komponents va? För tvåkomponents är väl vad proffsen använder? Av både lackfärgen och klarlackfärgen?
För nu blev lagningen större efter spackel och slipning så den måste nog sprayas, för tjugo år sen höll jag på å spraya lite själv och då hade färghandeln billack på sprayburk som de blanda till bakom disken, men var den en- eller tvåkomponents nån som vet? (jag kommer inte ihåg)
Är det i så fall stor skillnad på hårdheten mellan en- och tvåkomponentslack?
Eller är jag helt ute och cyklar, nån som kan reda ut den här röran så man förstår?

Okidoki, var å snacka med en lackisgubbis, å googla runt lite, klarlack kan man köpa tvåkomponents på burk och den är hårdare och tål avfettning, men vad gällde metallicfärg-färgen så är den tydligen enkomponent eller lackkillen snacka om pigment och vatten, fatta inte riktigt... hörde kanske fel... lackkillen berätta dessutom att metallicfärgen la dom på på själva lagningstället men för att få snyggt resultat så klarlacka de hela plåten till veck eller avslut, klarlacken gick tydligen inte att polera ut på plan yta utan att få nån gräns.
Är jag i rätt härad nu alla fall?

Så nu står jag inför frågan att lacka billigt själv med dåligt resultat (på 11 år gammal bil) eller betala dem för bra resultat...

Jaha, tittade lite på bilen, tyvärr finns inget hundben utan bakskärmsplåten går hela vägen till framdörren så ska de lacka hela plåten blir det ju i princip lack av halva bilen. :cry: Får försöka hitta nån som kan spotlaga bara skärmkanten.

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]