Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Qaskiz
Eftersom mina framdäck (15") är slut så känns det som en ursäkt till att byta upp sig lite smått 8)
Jag kör dock mkt med hästtransport och får väl erkänna att jag är rätt så duktig på att inte vara så rädd
om mina fälgar. Men iaf, har kikat på lite 18" och de flesta verkar ju vara himla "låga".
Blir de väldigt stötiga att köra med? Framförallt med transporten efter!?
Jag har absolut ingen koll på däck och vet egentligen inte riktigt vad i helskotta det är jag letar efter.
Vilket kanske borde vara en fördel :roll:
Användarvisningsbild
av White
Vilken bil gäller det?

Om hjulen skall sitta på din 945ltt så hade jag absolut nöjt mig med 7x17" fälgar med ET20. Ett "lagom" däck där är 215/45-17, då
går det fritt även med innerskärmarna kvar med hästtransporten. Vill du ha det mindre stötigt väljer du 7x16" med ET20 och
exempelvis 205/55-16 däck. Men 17" funkar bra och blir "sportigare".

ET är måttet på "inpressningsdjupet" på fälgen, alltså hur mycket anläggningsytan är förskjuten i förhållande till centrum av fälgens
bredd.
Användarvisningsbild
av White
Har ingen erfarenhet av hur mycket hjulhusen på V70 rymmer innan däcken tar i, men om ET måttet håller sig inom ramen för
originalfälgarna BÖR dom passa. Det viktiga om du ska dra hästtransporten är ju att du kan ha full fjädringsväg UTAN att däcken tar
i bilen någonstans.

Om du håller dig till 7 eller 7,5 tum breda fälgar med rätt ET (43 eller 46mm?) för en V70 bör det funka. Sedan får rullomkretsen på
däcket inte avvika mer än +-5% mot vad bilen är typad med.

Men som sagt, har ingen direkt erfarenhet av hur breda däck som går fritt på en V70.

EDIT: Här är en länk som förklarar det här med ET måttet: http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
av llesrof
Vet inte om hjulhusen är bredare på en XC70 jämfört med en V70, men mina 235:or tar inte i någonstans. Så den bredden borde funka bra i så fall. Och bra med fjädringsväg är det också :D Hästtransportdragare brukar antingen vara värsta lyx-SUV:arna eller rena rama pundarholkarna, så en V70 med snygga hjul skulle se fint ut på vägen :D
av Fartdåre
Låter som 17 tum skulle passa dig bra. Orginaldimensionen är 225/45 (bredd i mm/höjd i procent)vilket ger någorlunda
hög däcksida. Blir inte så farligt stötigt.
Är du inte så rädd om grejorna heller riskerar du inte att köra sönder fälgen som med tunna
18 tummare på...

När du bestämt dig tycker jag du letar rätt på Volvo originalhjul. Dom är anpassade
till din bil och skall passa utan problem med att de skall ta i bilens hjulhus eller dylikt.
Original brukar oftast också tåla mer stryk utan att deformeras eller spricka.

Mvh. :)
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Tack grabbar! Verkar vara fattigt på begagnatmarknaden men jag får väl leta vidare.
Blivit erbjuden att köpa dessa här nedan för 5000 men känns som att för mitt ändamål hade jag velat lägga mig under 4000 iaf.
Funderar även på att lacka dom rosa (jaja gay gay) och då vill jag inte köpa några snordyra heller.
Sen ska den ju tonas osv osv så pengarna rullar bra ändå.

http://www.blocket.se/vi/39870810.htm?ca=22

Vet att han dragit husvagn med dessa på iaf så då borde det ju gå fritt.
Användarvisningsbild
av Qaskiz
Haha ja vem vet, tvivlar dock på att.

Jamen eller hur, folk tkr redan min bil är gräslig så då får man ju ge dom ytterliggare lite att spy galla över 8)
Tyvärr har fanskapet till påfågel åkt rushkana på huven så nu ser den verkligen inte kul ut.
Just då hade han varit fin på middagsbordet :twisted:

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]