Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Blir tokig får inte bort dessa små prickar.
Kört med olika avfettning typer.

Så här gör jag spolar bilen.
På med avfettning där fläckarna är. låter det verkar 2-10min (Står olika på alla flaskor)
Sen tar jag svamp och drar lätt. men ändå så sitter det kvar.
Även testa o spola rakt på inte någon svamp men ikke.
Dock så om man pillar med nagel så får man bort dessa. Men skulle jag sitta göra så på bilen lär det ta 1 vecka o få bort allt.

Någon som har bra tips hur jag får bort detta.
Eller är det lämna in som gäller?

Kanske något nytt kul medel o testa?
av qwerty
Spola av grus och annan lös smuts, torka torrt. Ta sedan en svamp med balsamterpentin och jobba lätt på fläckarna, de löses väldigt enkelt av terpentin så gnuggning behövs ej. Envisas en del fläckar kan du hålla svampen mot en kort stund. Balsamterpentin påverkar inte lacken, har inte hänt mig iaf under de år jag gjort detta.

Sen tvättar du bilen som normalt och när du torkat den torr lägger du på vax vilket hindrar smutsen att fastna lika hårt, vilket vid nästa tvätt gör att avfettningen orkar ta fläckarna.
Men vaxa ska du göra oavsett, det skyddar lacken.
av 2444ever
Till TS: Dom vanliga avfettningarna man köper på mack ska väl sprutas på torr bil (kallas de alkaliska?)
av wohlfie
balsamterpentin de blir nästa test..
Har kört med olika avfettningar både från macken.. och från pro recond.
balsamterpentin använder man inte det till o måla på trä? tillsammans med terpentin? För mig jag använde det till båt årerna..
av qwerty
Oljefärger kan spädas med terpentin, likaså tjära för att skydda trä.

Terpentin utvinns som biprodukt inom trämassa industrin, många terpentiner idag är dock petroleumbaserade.

Terpentin köper du billigt hos Biltema.
Användarvisningsbild
av Funk
På med en bra kallavfettning eller tjärlösare på torr bil, väntra 10 minuter och det skall vara klart. Om inte prova en annan avfettning... Själv kör jag med Smartabs Tar Remow/Power eller Herobiol från Lahega Kemi.

/Thomas
av Herkulez
Själv polerar jag bort skiten! Bilen får sig en omgång nu i dagarna, och sen en inför vintern. Nu när man har en vit bil får man alla möjliga "fläckar", som man annars inte får med andra kulörer :wink: På gott och ont!
av Lövet
Produkter som är ämnade för just detta: http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/t ... 711-1.aspx

Jag använder Clay bar. Inga märken, skadar inte lacken.
Bild
http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-711.aspx
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Att spraya petroliumbaserad avfettning på våt bil är nästan ingen ide. Det måste göras på torr bil och sedan ligga på i ca 10 min som Thomas skriver ovan. Spolar man sen med högtryck så bör allt försvinna. Är det något kvar eller fläckarna är rostfärgade (dvs "flygrost") så krävs antingen andra kemikalier (t.ex oxalsyra) eller clay som andreas skriver om.
av Larzan
Ifrån "Min Volvo".

"
Asfaltsfläckar

När solen tittar fram är ofta asfaltsfläckarna det första som dyker upp. Och även om de kan vara svåra att se med blotta ögat sitter de där, längst ner på dörrsidorna och runt skärmarna. Det finns en uppsjö av produkter, som asfaltsborttagare, lacknafta och kallavfettning för att lösa problemet. Men om du vill tänka på miljön kan du gå efter den enkla regeln ”lika löser lika”. Prova vanlig matolja, som löser upp fläckarna. Glöm inte att tvätta bilen ordentligt efteråt och slutligen vaxa den, så blir det svårare för fläckarna att fastna nästa gång."
motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]