Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Behöver köpa 2 nya däck och ska ha michelin primacy hp. Har fått pris och det var billigt, dom ska tydligen va tillverkade i ryssland.
Originaldäcken är tillverkade i frankrike, kan jag vänta mig lika bra däck eller är det någon annan gummiblandning etc på de från ryssland?
Användarvisningsbild
av Vojje
Honke skrev:Ingen som är lite insatt i däckvärlden??
Ryssland ligger utanför den världen.
av 2444ever
Tror @Vojje bara försökte vara rolig på hans eget lilla speciella sätt.

Jag är inte direkt någon expert, men köper man av ett "kvalitetsmärke" tror jag inte man behöver bry sig om var det är tillverkat. Däremot har jag hört något om att Michelin gått tillbaka på senare år, eller kanske snarare att andra märken gått om. Michelin har ju skaffat sig ett rykte som dom kan leva på, iofs välförtjänt.

Det är vad jag snappat upp, men hör med din lokala däckfirma.
Användarvisningsbild
av Honke
Det kan säkert stämma men faktum är att jag varit kanonnöjd med dessa däck, framförallt vad gäller körning i regn. Har aldrig haft däck som är så okänsliga för vattenplaning innan.

Ja jag får väl höra runt med andra däckakrängare.
av Larzan
Precis samma kvalitetskrav oavsett tillverkningsland.

Det som skiljer är för vilken marknad de är avsedda för. (Asien, Europa, Usa...)
Användarvisningsbild
av Vojje
Så här svarar Nokian, som också tillverkar däck i Ryssland, på den befogade frågan om rysslandstillverkade matchar dito från Finland.

"Alla Nokian Hakkapeliitta-däck uppfyller samma strikta krav när det gäller kvalitet och säkerhet oavsett i vilket land de är tillverkade.
Både i den finska och ryska fabriken används samma råvaror, identiska produktionsmetoder och lika strikta kvalitetskontrollsystem."
Teemu Sainio, Nokian Tyres

F-n, tro´t :shock: .
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]