Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#624708
Jag har bestämt mig för att jag skall ta han om min nästan nya bil. Jag gillar att fixa med bilen, åtminstone när den är ny :)
Så att lämna in bilen till firma vill jag hellst inte göra (eller något som jag har råd med).
För att få så bra och långvarigt resultat som möjligt har jag lite frågor om detta. Jag har en idé om hur jag skall börja med skulle vilja ha lite tips om avslutningen. Jag äger en Biltema polermaskin med två huvuden som jag tänkte använda.

För er som inte orkar läsa - LÄS STEG 3

Steg 1 - Tvätt
Jag har bestämt mig för att köpa ett bra avfettningsmedel och bil schampo. Förmodligen Strovels Alfanol® HD Grön respektive Allbrite Cherryfoam schampo (berätta gärna med era favoriter!). Bilen är ganska "ny-recondad" av bilfirman så jag tycker inte att jag skall behöva extra grejor för flygrost etc. Innan HD Grön kommer jag att använda biltemas kallavfettning.

Steg 2 - Polera bilen.
Fick ett bra tips här på forumet om Menzerna Polerpaket, som efter lite googling borde fungera bra. Som jag fattat det bör jag börja med Fast Gloss S500 Grovrubbing eller Power Finish Medium Rubbing sedan torka av rester. Om jag inte nöjer mig här kan jag avsluta med Final Finish Fin Rubbing. Här tänkte jag använda min biltema polermaskin och lila polerrondeller.

Steg 3 - Lackskydd
Här börjar mina funderingar. Vad tycker ni är bäst? Har ni några erfarenheter?
Min tanke var hur som hellst att köpa antingen ett enstegskydd, t.ex. Fire Glaze eller ett två-komponentsskydd som tex Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling

Steg 4 - Efter
Jag kommer att tvätta bilen med jämna mellanrum, dels snabb tvätt med bara schampo och högtryckstvätt med varmvatten, och dels vanlig spann och svamp. Men jag känner mig själv och vet att det blir allt glesare mellan tvättarna ju längre man haft bilen. Men två-komponentstystemet verkade ju lovande med något medel/schampo som skulle "bättra på" skyddet vid var fjärde tvätt/en gång i månaden. Men även Ultima Paint Guard Plus verkade ju som en smidig lösning när man inte känner suget efter att "vaxa bilen". I Steg 4 är jag nog ute efter vad som är lättast för att hålla en ok nivå då jag vet med mig att intresset för bilen kommer att svalna...

alla tips mottages!

Totalt pris för allt detta (ink 10st polerrondeller) och de dyraste alternativet jag funderat på ligger på ca 1200kr, vilket är ganska nära "taket" för mig :)
Kommentera gärna mina andra "steg"!
Senast redigerad av 7 torwald, redigerad totalt 0 gång.
#624737
Punkt 1. Komplettera HD-grön med en kallavfettning/tjärlösare. Sanego vaxschampo tycker jag är riktigt dåligt, jag vet att andra gillar det men jag kör helst med Cherry Foam som jag bedömer både bättre och billigare. Vill man ha glans så är faktiskt det gamla hederliga Sonax Glans inte alls dumt.

Punkt 2. Alla val av polermedel och pads faller tillbaka på vilken bil du har. Lila pads till en Volvo med hård lack är helt OK, till en Svart SAAB är dom alldeles för hårda för slufinish. Men eftersom du hänger här på jagrullar så gissar jag Volvo.. :)

Punkt 3. Jag har kört mycket med FireGlaze (och Glare som är i princip samma) och gillar dem starkt. Dom är inte designade för att pärla så mycket vilket jag föredrar. Eftersom dom har sämre hållbarhet får man återapplicera dem då och då, men eftersom dom är (mycket) milt polerande så får man tillbaka lite glans vid återappliceringen. En sådan återapplicering tar inte lång tid utan görs lätt med maskin efter "vårstädningen" av bilen.
Zirconite har jag ingen personlig erfarenhet av (jag kör med R2000 som 2k), men goda vänner till mig rekomenderar i stället DiamondBrite köpt via ebay från UK, som är i princip samma sak, fast betydligt billigare.

Punkt 4. Ultima är kalas att toppa FireGlaze med då och då, hur conservatorn till Zirconite och Diamondbrite funkar vet jag inte...

/Thomas

Bilvårdsforum är ett hett tips, tyvärr stängt för uppdatering i ca. 2 veckor. Flera här på jagrullar är aktiva på båda forumen..
Senast redigerad av 2 Funk, redigerad totalt 0 gång.
#624991
bbvnet skrev:kan bara säga att detta fixar funk.. men bara komihåg att lägga på kallavfettningen först..;)..
Tack för tipset. Jag har har inte fått full koll på det här med avfettning och vet nog inte riktigt vad skillnaderna är, vilket jag kanske inte måste göra bara jag gör rätt :) Jag skall alltså börja med kallavfettning, på torr eller våt bil? och sedan HD-grön på våt bil?

Utan att veta vem du är bbvnet, så har jag ända en kännsla av du kanske inte kommer vara helt opartisk i denna fråga. Men duger biltema kallavfettning som finns gratis i pappas garage?

Funk skrev: Punkt 2. Alla val av polermedel och pads faller tillbaka på vilken bil du har. Lila pads till en Volvo med hård lack är helt OK, till en Svart SAAB är dom alldeles för hårda för slufinish. Men eftersom du hänger här på jagrullar så gissar jag Volvo.. :)
Jepp, Volvo v70II svart metallic
#625034
Kallavfettning från Biltema funkar alldeles utmärkt och läggs på torr bil. Den löser tjära, sot, bergsalt och annat elände, den får gärna sitta på ett ganska bra tag innan den spolas av med högtryck . Den skall helst inte läggas så den har möjlighet att rinna in i rutlister och liknande då den kan vara stygg mot rostskyddsmedel. Har man mycket svarta prickar högt upp på bilen så är det bättre att "dutta" lite lokalt än att dränka hela bilen.
Efter det så går man på med HD-grön (utspädd till lämplig styrka) eller annan alkalie, och den kan läggas på våt bil. Den får inte torka in så undvik solsken... Denna löser animaliskt fett, allmän smuts och t.ex havssalt. Låt verka och spola av med högtryck.

Lila pads till den lacken är helt OK, är lite avundsjuk på dig faktiskt för jag "tvingades" välja bort den färgen på min kommande V50 på grund av den (i mina ögon) skitfula kombon med silverfärgare rails på en bil som nästan inte har något krom eller silver finish för övrigt.

/Thomas

PS. BBV är handlare men i mina ögon en av de mer öppensinnade i landet, dom och några andra är riktigt seriösa och kommer knappast att pracka på dig något du inte behöver eller som inte funkar..
#625074
Haha, jag valde svart metallic just av den anledningen till att jag tycker det är skit snygg i kombo. men silverrails :) (plus silver runt rutor och snart även speglar och dimljus)

En annan fråga. Hur länge skall jag vänta innan jag lägger på Ultima efter FireGlaze? (jag gillar när vattnet pärlar sig)
Senast redigerad av 1 torwald, redigerad totalt 0 gånger.
#625084
FireGlaze pärlar sig ett par tvättar åtminstone...om man inte går på med en massa avfettning så efter några veckor behövs det tidigast.

På V50 är det i bara railsen om man ser från sidan, inte ens kåporna till backspeglarna är silver.. T.e.x en V60 eller V70 funkar med sina kromade lister runt rutorna, men V50:n fick bli silver vilket var det enda andra valet som fanns.

/Thomas
#626367
Mina kära föräldrar blev även de inspirerade till att lackskydda sina bilar. Kommer det jag planerar att köpa räcka till tre bilar och är det något jag bör tänka på. Det rörs sig således om min V70, en solidröd v60 som är drygt ett år och en solid vit xc60 som är knappt ett år. Jag gissar att jag kanske inte måste polera lika mkt på deras bilar.
#626382
Funk skrev:Kallavfettning från Biltema funkar alldeles utmärkt och läggs på torr bil. Den löser tjära, sot, bergsalt och annat elände, den får gärna sitta på ett ganska bra tag innan den spolas av med högtryck . Den skall helst inte läggas så den har möjlighet att rinna in i rutlister och liknande då den kan vara stygg mot rostskyddsmedel. Har man mycket svarta prickar högt upp på bilen så är det bättre att "dutta" lite lokalt än att dränka hela bilen.
Efter det så går man på med HD-grön (utspädd till lämplig styrka) eller annan alkalie, och den kan läggas på våt bil. Den får inte torka in så undvik solsken... Denna löser animaliskt fett, allmän smuts och t.ex havssalt. Låt verka och spola av med högtryck.

Lila pads till den lacken är helt OK, är lite avundsjuk på dig faktiskt för jag "tvingades" välja bort den färgen på min kommande V50 på grund av den (i mina ögon) skitfula kombon med silverfärgare rails på en bil som nästan inte har något krom eller silver finish för övrigt.

/Thomas

PS. BBV är handlare men i mina ögon en av de mer öppensinnade i landet, dom och några andra är riktigt seriösa och kommer knappast att pracka på dig något du inte behöver eller som inte funkar..
Tjena Tomas!

Jag bryter in i tråden lite...
Har läst en del om avfettning och blir lite förvirrad. Vet inte hur viktigt det är men? Men i vilken ordning ska man lägga på de olika avfettningarna. Jag ser vad du skriver här: 1 kallavfettning 2. alkalie. Men när man snurrar runt på olika sidor så står det så olika. Dels som du skriver men även tvärtom. Har det egentligen någon betydelse?? Är det noga så är det :)
/M

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]