- lör 03 mar 2012, 00:01
#624708
Jag har bestämt mig för att jag skall ta han om min nästan nya bil. Jag gillar att fixa med bilen, åtminstone när den är ny :)
Så att lämna in bilen till firma vill jag hellst inte göra (eller något som jag har råd med).
För att få så bra och långvarigt resultat som möjligt har jag lite frågor om detta. Jag har en idé om hur jag skall börja med skulle vilja ha lite tips om avslutningen. Jag äger en Biltema polermaskin med två huvuden som jag tänkte använda.
För er som inte orkar läsa - LÄS STEG 3
Steg 1 - Tvätt
Jag har bestämt mig för att köpa ett bra avfettningsmedel och bil schampo. Förmodligen Strovels Alfanol® HD Grön respektive Allbrite Cherryfoam schampo (berätta gärna med era favoriter!). Bilen är ganska "ny-recondad" av bilfirman så jag tycker inte att jag skall behöva extra grejor för flygrost etc. Innan HD Grön kommer jag att använda biltemas kallavfettning.
Steg 2 - Polera bilen.
Fick ett bra tips här på forumet om Menzerna Polerpaket, som efter lite googling borde fungera bra. Som jag fattat det bör jag börja med Fast Gloss S500 Grovrubbing eller Power Finish Medium Rubbing sedan torka av rester. Om jag inte nöjer mig här kan jag avsluta med Final Finish Fin Rubbing. Här tänkte jag använda min biltema polermaskin och lila polerrondeller.
Steg 3 - Lackskydd
Här börjar mina funderingar. Vad tycker ni är bäst? Har ni några erfarenheter?
Min tanke var hur som hellst att köpa antingen ett enstegskydd, t.ex. Fire Glaze eller ett två-komponentsskydd som tex Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling
Steg 4 - Efter
Jag kommer att tvätta bilen med jämna mellanrum, dels snabb tvätt med bara schampo och högtryckstvätt med varmvatten, och dels vanlig spann och svamp. Men jag känner mig själv och vet att det blir allt glesare mellan tvättarna ju längre man haft bilen. Men två-komponentstystemet verkade ju lovande med något medel/schampo som skulle "bättra på" skyddet vid var fjärde tvätt/en gång i månaden. Men även Ultima Paint Guard Plus verkade ju som en smidig lösning när man inte känner suget efter att "vaxa bilen". I Steg 4 är jag nog ute efter vad som är lättast för att hålla en ok nivå då jag vet med mig att intresset för bilen kommer att svalna...
alla tips mottages!
Totalt pris för allt detta (ink 10st polerrondeller) och de dyraste alternativet jag funderat på ligger på ca 1200kr, vilket är ganska nära "taket" för mig :)
Kommentera gärna mina andra "steg"!
Så att lämna in bilen till firma vill jag hellst inte göra (eller något som jag har råd med).
För att få så bra och långvarigt resultat som möjligt har jag lite frågor om detta. Jag har en idé om hur jag skall börja med skulle vilja ha lite tips om avslutningen. Jag äger en Biltema polermaskin med två huvuden som jag tänkte använda.
För er som inte orkar läsa - LÄS STEG 3
Steg 1 - Tvätt
Jag har bestämt mig för att köpa ett bra avfettningsmedel och bil schampo. Förmodligen Strovels Alfanol® HD Grön respektive Allbrite Cherryfoam schampo (berätta gärna med era favoriter!). Bilen är ganska "ny-recondad" av bilfirman så jag tycker inte att jag skall behöva extra grejor för flygrost etc. Innan HD Grön kommer jag att använda biltemas kallavfettning.
Steg 2 - Polera bilen.
Fick ett bra tips här på forumet om Menzerna Polerpaket, som efter lite googling borde fungera bra. Som jag fattat det bör jag börja med Fast Gloss S500 Grovrubbing eller Power Finish Medium Rubbing sedan torka av rester. Om jag inte nöjer mig här kan jag avsluta med Final Finish Fin Rubbing. Här tänkte jag använda min biltema polermaskin och lila polerrondeller.
Steg 3 - Lackskydd
Här börjar mina funderingar. Vad tycker ni är bäst? Har ni några erfarenheter?
Min tanke var hur som hellst att köpa antingen ett enstegskydd, t.ex. Fire Glaze eller ett två-komponentsskydd som tex Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling
Steg 4 - Efter
Jag kommer att tvätta bilen med jämna mellanrum, dels snabb tvätt med bara schampo och högtryckstvätt med varmvatten, och dels vanlig spann och svamp. Men jag känner mig själv och vet att det blir allt glesare mellan tvättarna ju längre man haft bilen. Men två-komponentstystemet verkade ju lovande med något medel/schampo som skulle "bättra på" skyddet vid var fjärde tvätt/en gång i månaden. Men även Ultima Paint Guard Plus verkade ju som en smidig lösning när man inte känner suget efter att "vaxa bilen". I Steg 4 är jag nog ute efter vad som är lättast för att hålla en ok nivå då jag vet med mig att intresset för bilen kommer att svalna...
alla tips mottages!
Totalt pris för allt detta (ink 10st polerrondeller) och de dyraste alternativet jag funderat på ligger på ca 1200kr, vilket är ganska nära "taket" för mig :)
Kommentera gärna mina andra "steg"!
Senast redigerad av 7 torwald, redigerad totalt 0 gång.
V60 D4 AWD Summum BE PRO MY15, DS, Lastpkt.,VOC, Electic silver.
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*
V70 II 2,4d Summum MY10 *såld*