Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av specos
Hej!
Står inför ett litet dilemma.
Jag har en bil som har en skada som jag hur eller hur kommer lämna in för omlack. Problemet jag har är om jag skall nöja mig med att lacka skadan eller om jag ska passa på att be dem lacka lite extra. Lackkillen var rätt billig, så då tänkte jag passa på isåfall.

Problemet är då att i nuläget vet jag inte hur mycket av de repor/stenskott som går bort vid en polering. Och går det bort med en polering är det ju onödigt att lacka om delen. Hur eller hur kommer jag alltså att lämna in bilen för lack, liksom att lämna in den för polering. Vad jag förstår är det normala att först lacka - och sedan polera för att få bort eventuella skiftningar.

Jag TROR att jag kommer att lämna in den för polering först, och sedan lacka det som inte blir tillräckligt bra. Är det dumt....?
Det jag funderar på kan komma att behöva lackas, förutom min skada, är:
motorhuv (stenskott, ibland kan jag tycka att just stenskott syns mer efter en polering)
front (stenskott)
en bakdörr (repor från annan bildörr)
Bilen är svartmet.

Således rätt så avgränsade ytor och vill man är det ju bara att vaxa dessa själv i efterhand. Vad tror ni? Gör jag bort mig om jag lämnar in den för polering först? Att komma två gånger till lackkillen tror jag blir rätt mycket dyrare...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Alltså stenskott lär du aldrig kunna polera bort och ej heller djupa repor som gått ner till grundfärgen.
Varför inte åka till lackeraren som får bedömma dina skador då de är mer erfarna och vet vad som funkar och inte funkar att polera bort.
Sen får du ju avgöra vad du kan leva med vad gäller lackskador på din bil...
av rd350
Helt klart en fördel att polera först! Du ser vad som inte går att polera bort, du kommer med en ren bil till lackaren vilket alltid är en fördel, lackaren har lättare att få rätt nyans, färgdamm fastnar inte så lätt på en nyvaxad bil. Vad du däremot inte bör göra är att använda en massa siliconbaserade produkter bla. vinylglans...De flesta målare tuggar fradga när de hör talas om silicon. :shock:

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]