Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av k1r2
Hej, detta är mitt först inlägg så gissar på att jag både frågar om sånt som redan finns och antagligen på fel ställe, hoppas ni har förståelse för detta :wink:

Jo nu är det som så att jag köpt mig en riktig pärla (enligt mig själv). :D
Tyvärr har jag dock hitta 2 små rost "fläckar" på taket, tror detta kommit utav klantig påsättning av takbox, som då skadat lacken.
Detta tänkte jag återgärda men vet inte riktigt hur. Ser ut som någon form utav ytrost under lacken, ungefär stor som en 10kr. Har hitills bara bubblat sig i lacken. Hur går man tillväga för att bästa ficksa detta?
Bör man slipa eller bara skrapa bort det med tillexempel en kniv och sen lägga något rostskyddande som tex zinkfärg och sen men lackstift?
Hur skulle ni göra, tacksam för svar.
Är en v70N -02 om det kan hjälpa

k1r2
Användarvisningsbild
av White
Jag brukar ta bort löst sittande lack FÖRSIKTIGT med en morakniv, sedan tycker jag det är seriösatst att punktblästra, då får man
rent pordjupt. Biltema har en punktbläster som både är billig och bra, det följer med olika munstycken av gummi som inte skadar
lacken dom trycks emmot. Vill man sedan punktblästra mindre fläckar än munstyckets öppning medger, har jag tagit en 100x100mm stor
3,0mm tjock gummiduk, (industrigummi) stansat lite olika stora hål med lite olika form med olika huggpipor i den. Denna gummiduk
håller jag mot lacken, placerar valfritt hål över skadan, trycker punktblästern mot gummiduken och blästrar. Funkar klockrent!

Till att bättra skadan använder jag först CRC Zinkprimer, (bör torka minst ett dygn) därefter Volvos egen grundprimer,
(fungerar nästan som en filler) och sist Volvos egen bättringslack. Använder deras sprayburkar då jag inte gillar dom nya lackstiften.
Vill man lägga i med pensel är det bara att spraya lite färg i exempelvis burkens lock, vänta några minuter på att det ska "tjockna"
en aning och sedan bättra i med hjälp av pensel.
av rd350
Som föregående, punktbläster, grundfärg, topplack.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]