Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Gant
Vad bör man tänka på när man ska motortvätta en v70-2000?
vad ska täckas och inte?

tacksam för tips
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag brukar ju inte vräka vatten på generatorn eller på elkomponenter. Har tvättat flera ggr utan få problem :D
av Tjonge76
För grovrengöring (nyinförskaffade bilar som inte fått någon som helst kärlek under huven) använder jag microavfettning och en diskborste. Är noga med att inget torkar in. Eftersom detta inte är vattenlösligt gör jag detta på en torr kall motor. Jag blåser med tryckluft för att sprida det så mycket som möjligt samtidigt som man faktiskt kommer åt och luckra upp på ställen där borsten inte kommer åt, dessutom med bättre precition. Blås inte allt för krafttigt mot kontakter, generator och dylikt där du inte vill att medlet ska tränga in.
Sen sköljer jag med vatten, massor av vatten. Läs nu SKÖLJER, dvs trädgårdsslang utan munstycke. Det som skulle kunnat spolas bort med högre tryck har jag redan gnott eller blåst bort. Visst, jag har säkert blåst in avfettning på olämliga ställen istället för att ha spolat in vatten där, men jag kommer till det.
Denna avfettning är ganska svår att bli av med då den nästan känns och luktar som diesel. För att få bort detta behövs en mer vattenlöslig dito. Vanlig miljöavfettning fungerar utmärkt. Gör på samma sätt som tidigare, dvs gnor med borsten, och tar lite försiktigt med tryckluft, sen är det åter skölj med vatten som gäller.
Nästa grej jag gör kanske inte spelar ngn roll, men jag gör det i allafall. Jag vaxar nämligen allt i morrummet...Med vax typ "Wax-it-wet". Jag inbillar mig nämligen att det gör det lättare för framtida rengöringar och att det hindrar lite oxider, men jag kan ju ha fel. Hur som helt sprayar jag allt, och sköljer. Bryr mig inte om att torka något som igentligen skall göras. Det lämnar ändå inga synliga spår som inte försvinner i dom följande stegen.
Nu är motorn och dess omgivning i det närmsta smutsfri och den slutgiltiga finishen återstår.
Nu skall alla synliga och åtkomliga kontakter plockas av, torkas och smörjas med 5-56 för undvika framtida problem. Plocka av, blås torrt, o med en liten stänk 5-56 och sätt tillbaka. Starta låt bli varm så allt torkar.
Jag passar på att vaxa alla synbara lackerade ytor, gäller även insida av huv. Passa även på att fetta in huvlås, wire och andra rörliga delar.
Det riktiga ögongodiset kommer i form av skinande slangar och plastdetaljer. Detta uppnås med däckglans som normalt säljs på sprayflaska. Spraya rikligt på en kökssvamp och badda in plastkåpor, och glöm inte alla slangar. Däckglansen rengör ganska bra och man får ett kladdfritt glänsande resultat. När medlet har legat på ett tag så tar man en ren trasa och torkar bort överflöd. Får man ett flammigt resultat beror det på att ytorna varit för varma, eller att man haft på för snålt med medel på kökssvampen. Då är det bara på med mer, vänta och torka av. Vill man kan man passa på att gno med lite autosol på metallblanka ytor.

Vidare rengöringar gör jag bara genom att skölja av. Då är det normalt sett bara lite saltstänk (vintertid) och/eller damm som ska bort, och gör jag detta hyfsat regelbundet behövs normalt sett inga medel för att det ska bli rent. Vill jag behålla lystern så gnor jag bara in plastdetaljer och slangar med däckglans igen, men lystern håller sig ändå väldigt bra.
Problem jag och andra råkat ut för tidigare på andra bilar har varit vattenintrång av olika anledningar som man kunnat undvika, så mitt tips är att kolla att alla kontakter och lock över säkringarboxar mm innan man går på med medel och annat. Det samma gäller oljelocket och oljestickan. Inte svårt att räkna ut vad som händer annars. Strålkastarna brukar också vara föremål för att råka illa ut, så se till att locken bak sitter som dom ska, och att inte spola mot strålkastarnas ventilation.

Vissa tycker säkert att jag är överpedant, eller att jag gör helt fel, men må så vara. Såhär brukar jag göra, och resultatet blir bra. Att ha ett skinande rent motorrum är för mig väldigt tillfredställande och får mig att tycka om mina bilar ännu mer, och bilar man tycker om är man ännu mer rädd om. Bilar man är rädd om håller och bilar som håller är bra bilar.

Tittar man på miljöbelastningen av detta så är det inte det miljövänligaste man kan syssla med. Det är ju inte direkt nyponsoppa som man sköljer bort från motorrummet. En GDS-hall, spolplatta är att föredra, och absolut inte på gatan där allt rinner ner i någon dagvattenbrunn.
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]