Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mjr1981
#609291
Hej!

Nu skall jag ställa en dum fråga, tänkte jag :)

Jag har en ny C30, och man säger ju att man inte skall automattvätta nya bilar direkt. Eller helst inte alls för att undvika tvättrepor osv.

Nu ser ju vädret ut som det gör och jag kör väldigt mycket dagligen, så det fungerar inte att handtvätta bilen, utan det får bli både automattvätt och wash-and-go tvätt här nu under vintern.

Min fråga är, om jag planerar göra en lackskyddsbehandling i vår, så spelar det väl ingen roll hur jag "behandlar" lacken nu? Jag klarar väl inte av att förstöra något även om jag skulle dränka bilen i avfettning och automattvätta den varje dag?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
av Herkulez
#609455
Mycket intressant frågeställning! Hoppas det blir en del svar från de som vet lite om det här.

Själv började jag automat tvätta bilen efter ett halvår, då det känns både bekvämt och nödvändigt på vintern. Är också ganska säker på att det inte är någon fara för lacken. Jag vet att det finns nya bilar som går direkt in i automaten tex. hyrbilar. En nylackad bil skulle jag naturligtvis vara väldigt försiktig med. Det viktiga är väl att lacken hinner sätta sig ett tag. Volvos rek. ett år, tycker jag är överdriven. Stora marginaler.

Dagens tvättar är dessutom mil bättre än tvättarna för tex. 15-20 år sedan. Dock är det viktigt att den som driver tvätten tar hand om/servar den väl. Det kan bildas/samlas mycket skit på de sk. borstarna. Men oftast inget problem. Själv brukar jag åka till en gör det själv station och avfetta/spola bilen på de ställen automaten inte kommer åt. Sen in i automaten med underspolning mm. Super ren sen :)
av Herkulez
#609490
Bilen mår väl bara bra av att bli tvättad varje dag, om du nu tänkt göra det. Du får ju bort salt hevetet. Att bilen skulle bli väldigt repig av borstarna tror jag inte heller på. Borstarna är av helt anna typ idag. Avfettningen kan man väl använda med en skopa bondförnuft vad gäller plastdetaljer, verkningstid osv. På det stora hela gör man nog bara bilen en stor tjänst, om man väljer att tvätta den ofta i maskintvätt med borstar på vintern.
av Willis
#609507
Tvättrepor blir det med tiden och för att få bort dem behöver man polera bilen. Sen vet jag inte om/hur dem rengör borstarna för all skit som kommer från alla andra innan dig lär sitta kvar i borstarna kanske kan göra någon repa eller så.

Själv handtvättar jag endast med ny fräsch tvätthandske som man kan tvätta i maskinen. Kör även dubbla hinkar, en med schampoo och en med bara vatten för att dumpa smutsen i.

Jag skulle aldrig köra in i en automattvätt med min bil, men att göra det tror jag inte skulle göra att bilen efter ett par år ser alldeles hemsk ut. Mängden tvättrepor lär finnas dock.
Användarvisningsbild
av MartinS
#609529
Det som oroar mig mest över att tvätta på vintern är att vatten tränger in i skarvar och fryser/expanderar, vilket sedan gör skarvarna otäta och kan bli rostangripna. Vad är era andras tankar kring detta?

/Martin
Användarvisningsbild
av Sunschreem
#609544
Man kan blåsa med tryckluft i skarvarna efter. Sen på automattvättar (manglar) så kan man välja bort borstarna. Tvättar man tillräckligt ofta behövs inte borstar imo.
Användarvisningsbild
av White
#609568
Jag automattvättar ALDRIG en bil jag är rädd om! Borstarna är ju rena lackdödaren med allt skit och saltkristaller som fastnar i dom.
Både borstarna och vattnet i automattvättar är allt annat än hälsosamt för lacken, gissa hur mycket skit som finns i vattnet som
bara "renas" och återcirkuleras? (Har själv arbetat i en tvätthall)
Bättre då att spola av bilen med högtryckstvätt som finns på många GDS ställen, givetvis inte på för nära håll med munstycket!
Användarvisningsbild
av StringerBell
#609589
White skrev: Bättre då att spola av bilen med högtryckstvätt som finns på många GDS ställen, givetvis inte på för nära håll med munstycket!
Problemet är att borst-rädslan blivit så stor att man istället - som du nämner - kör med alldeles för högt tryck på munstycket eller använder starka kemikalier. En bil blir inte riktigt ren med bara högtryck, och OM någon automattvätt påstår detta skulle jag aldrig våga köra in bilen där.

Småreporna som kan uppstå med automattvätt är relativt lätt att fixa med lackbehandling. Hellre dessa smårepor än starka kemikalier och högtryck.

Själv lackbehandlar jag före vinterns salt och smuts och handtvättar i övrigt själv i GDS tvätthall.
Användarvisningsbild
av White
#609636
Jag tvättar av den grövsta saltfilmen med högtryckstvätt OFTA för att det inte ska "bita i" så förbaskat, givetvis med munstycket
en bra bit ifrån. Starka kemikalier använder jag ALDRIG på bilen. Kör i stället in på en GDS hall och handtvättar bilen lite då och då
när den inte blir tillfredsställande ren med högtrycken. Vist kan det vara så att olika borstar "förstör" lacken olika mycket, men jag
vågar ändå påstå att dom repar lacken betydligt mer än en helt ny tvättsvamp. Använder två nya svampar till en tvätt, en uppevid
på bilen och en nere vid, på trösklar, nederdel av dörrar, fälgar mm... Även två spannar med vatten och bilschampo går åt.

Detta gäller givetvis "finbilen", bruksbilen händer väl att den körs i automattvätt i bland...
av mjr1981
#609714
White skrev: Starka kemikalier använder jag ALDRIG på bilen.
Menar du då vanlig bensinmack-avfettning? Eller något ännu starkare?

Jag tror inte riktigt jag ännu fått svaret på om det finns någon risk att jag förstör något som inte går att polera bort i samband med lackskyddsbehandling?

För att det här med att handtvätta med olika svampar och hinkar i GDS-hall funkar inte riktigt om man kör typ 100mil i veckan och vill ha bilen ren typ varje dag :)

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]