Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har undrat lite över en sak, jag använder roststoppare normalt, alltså sånt där som penslas på och då är lite blåaktigt och sedan blir svart där rosten var. Sen har jag provat rostätare som vad jag förstår av texten på burken skall ta bort rost men jag har aldrig lyckats att få detta att funka. Gör jag kanske något fel, lägger jag kanske på för tunt eller finns det andra fel man kan göra? Vilken typ av rostbekämpare använder ni andra? Jag har ett större rostjagarjobb framför mig och vill att det skall bli så bra som möjligt och gå så smidigt som möjligt.

Mvh GK
av semmelman
Rostätaren lägger man nog på ganska flödigt, kan röra runt lite i det, brukar bubbla lite kanske, så tar man bort det, brukar bli ganska metallrent då om det är lite rost, annars får man göra det två ggr. Kanske det inte är rost utan mer skit om det inte funkar?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nja jag läste noggrant på burken hur det skulle göras och gjorde ett flertal försök, en del rost försvann men inte mycket. Jag vet inte om det eventuellt är stor skillnad mellan olika fabrikat.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag har inte använt rostätare på närmare 30 år. (Använde det på en moped när jag var 11-12 år) Jag vill minnas att det gick bra att få det metall-rent, men då handlade det om ytrost och inga svåra angrepp. Spontant är det inget jag skulle använda på svårare angrepp.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det funkar vad jag tror rätt bra med roststopparen men ibland vill man ha bort lite mer rost där det är svårt att slipa av olika orsaker.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
gnestakalle skrev:Det funkar vad jag tror rätt bra med roststopparen men ibland vill man ha bort lite mer rost där det är svårt att slipa av olika orsaker.
Just precis, men klarar den alltså inte av att få port de repor och prickar med rost som finns kvar efter en slipning, menar du?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den har inte ens klarat den rost som ligger fri om du förstår vad jag menar, alltså inte ligger i fördjupningar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av StringerBell
Den rostätare jag använde för 30 år sedan hade rätt kraftiga syror (fosforsyra?). Det kan hända att dagens varianter inte är lika kraftfulla.

Man kan kanske experimentera med att addera lite mera av den aktiva substansen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag misstänker att du har rätt, man fick väl inte sälja så starka saker. Ja, ja, man får väl hålla sig till roststopparen då.

Tack alla som har svarat.

Mvh GK
av PaS83
Oxalsyra löser rost effektivt, och finns att köpa i vanliga konsumenthandeln.
Jag vet inte hur den funkar på ren plåt, men på krom fungerar det RIKTIGT bra.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]