Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Reckan
Tjenare!

jag har har en framkjol som är i "sådär" skick. Tog loss från bilen idag inför vintern och tänkte därför laga så att den blir som ny till sommaren! Den har lagats förut av föregående ägare och jag vill själv göra ett bättre jobb som håller lite bättre! Även tänkt att slipa ner och lacka igen när reparationen är klar.

Framkjolen sitter normalt sett fast med 1 nit i vardera hjulhus, samt med 4 "flexibla gångjärn" underifrån och dubbelhäftande tejp på vissa ställen. De flexibla gångjärnen har sett bättre ut varav två är riktigt illa. Föregående har försökt med någon glasfiberlösning + stripes... Se bild nedan
Bild

En del plastytor har även fått sig en liten tryckare undertill som jag vill (på något sätt) räta ut och få rakt igen. Se bild nedan
Bild

Har även fått en spricka på en liten del som inte syns jättemycket men när man ändå skall fixa resten av kjolen... Se bild nedan
Bild

Samt med en låg bil känns det nästan omöjligt ibland att INTE skrapa på vissa ställen... därav omlackering.. går det att förstärkare på något sätt? Sätta någon metallbit längre in som tar smällen istället för lacken? Se bild nedan
Bild

Jag undrar helt enkelt hur jag gör dessa lagningar för att resultatet skall bli så bra och HÅLLBART som möjligt? Jag är ganska ny på området så jag har ingen koll egentligen. Antar att en bra lösning är att fortsätta med glasfiber till viss del? Men håller det?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få!
Tack på förhand!
//Reckan
Senast redigerad av 1 Reckan, redigerad totalt 0 gånger.
Rätt gjord håller lagningar med glasfiber bra. Noggrannhet och renlighet är A och O samt god ventilation.

Mvh GK
av Reckan
Ok, det låter bra. Överväger dock ändå att lämna in för plastsvetsning möjligtvis för att få det till att hålla ännu bättre. Inte bestämt mig än!
förresten, är det ingen som kan se bilderna i tråden?(kan själv inte se några)...
Om du skall lägga upp bilder så laddar du upp dom på forumbilder.se där du då får en länk som du sedan kan lägga in i dina inlägg. Om du skriver ett snabbsvar så trycker du sedan på "förhandsgranska" så kommer du över till en mer avancerad editor där du väljer "IMG" och lägger in dina bilder.

Mvh GK
av PaS83
Är det svetsbart så är det en termoplast, den skall INTE lagas med en härdplast (glasfiber).
Det kommer garanterat ge nya sprickor då dessa plaster har helt olika utvidgningskoefficient.
av Reckan
gnestakalle skrev:Om du skall lägga upp bilder så laddar du upp dom på forumbilder.se där du då får en länk som du sedan kan lägga in i dina inlägg. Om du skriver ett snabbsvar så trycker du sedan på "förhandsgranska" så kommer du över till en mer avancerad editor där du väljer "IMG" och lägger in dina bilder.

Mvh GK
Funkar perfekt! Tack för hjälpen! Dock är inte alla bilder uppe, fick lite problem.
PaS83 skrev:Är det svetsbart så är det en termoplast, den skall INTE lagas med en härdplast (glasfiber).
Det kommer garanterat ge nya sprickor då dessa plaster har helt olika utvidgningskoefficient.
Vad jag kan se på volvos tillbehörssida (hoppas det fortfarande är gjort av samma material som vid inköp) så är det gjort av PUR (polyuretan) vilket jag läst inte går att svetsa ihop så bra!?. Just därför kanske föregående ägare försökt med glasfiber.. Dock tänker jag nog inte försöka mig på detta själv då skadorna på "gångjärnen" är ganska omfattande samt det skall ändå lackeras om.

Ingen som har tips på firma i göteborgsområdet som gör sånt här? Dvs lagning av plaster samt lackering?
//Reckan

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]