Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cazz
Har allorunddäck på min volvo S60 -01, är rätt så dåliga så jag tänkte följande.
Köpa däck med fälg (typ stålfälg kanske) för vintern och när det är dags att byta till sommardäck så köper jag bara däcken
och använder de alu fälgar som finns på allorunddäcken. Borde bli lite billigare.

Eftersom jag är speciell bilintresserad så kollar jag runt lite och även mailat min volvohandlare om priser och följande fick jag fram från tre ställen.

Volvohandlaren.
195/65-15 Nokian Hakka5 på Muscafälg 8800:-
195/65-15 Kleber Kapnor5 på Muscafälg 7820:-
195/65-15 Conti Icecontact på Muscafälg 9140:-

Mekonomen
Goodyear UG Extreme med stålfälg 15x6.5 5x108 7264:-

Bythjul.com
Pirelli Winter Carving Edge 195/65R15 91T Dubb OVM Helios 6.5x15 5/108 ET44 B73.1 6528:-

Nu har jag heller inte räknat med kostnaden på monteringen.

Är några av dessa däck/fälgar bra eller rek ni något annat?
Köpte nya däck till min S60. 225/45 R17 o fick ge över 8000 för Continental. Även om farsan hade rabatt så tycker jaf att du borde hitta billigare.
Däremot så letar jag desperat efter däck till Focusen. Där är jag inte lika noga. Räcker bra med att dubben finns kvar.
Så jag spånar Blocket 2ggr/dag på angränsande län. Hittar inte ett sk*t till denna underbara bil. Ja jag är ironisk.
Däremot så hittar jag massor till V70 som även passar S60 till mkt bra priser. Både med plåt o aluminium.
Iaf ett tips om du vill hitta bra hjul till vettiga priser.
Av de som du listar skulle jag bara köpa Nokiandäcken. Pirelli känner jag inte till men mig veterligen har de aldrig tidigare tillverkat ett vinterdäck som fungerar utanför Sicilien.
Användarvisningsbild
av cazz
hmm den som log bäst till på alla tre tester var Nokian Hakkapelitta 7
kostnad ca 8000 kr

Bara aftonbladet hade med Pirelli Winter Carving Edge

hmmm
Användarvisningsbild
av cazz
Lutar lite åt Pirelli Winter Carving Edge
De har fått bra betyg i några år och många köpare verkar vara nöjda
Sedan är det ju ett bra pris tycker jag.

Få väll se om mna köper grisen i säcken :)

Alternativ Goodyear UltraGrip Extreme
Goodyear brukar göra bra däck har jag hört och priset skiljer sig inte så mycket faktist
Pirelli Winter Carving fick bra (bäst) betyg i Teknikens Världs test också.

Det togs dock bort från listan eftersom 8% av dubben ramlat ut efter 120 mils testande -- vilket var i särklass sämre än de andra däcken.

För vad det är värt. :wink:
Användarvisningsbild
av Bosa
Malmstroem skrev:Pirelli Winter Carving fick bra (bäst) betyg i Teknikens Världs test också.

Det togs dock bort från listan eftersom 8% av dubben ramlat ut efter 120 mils testande -- vilket var i särklass sämre än de andra däcken.

För vad det är värt. :wink:
Tilläggas bör att det var ett problem med produktionen som orsakade dubbsläppen. Det ska enligt Pirelli vara åtgärdat från vecka 11 2011 vilket även Teknikens Värld tog upp i sitt däcktest, var väl pga att man som kund inte ska vara tvungen att kontrollera när däcket tillverkats som TV exkluderade Pirelli från att vara med i testet även om de presenterade Pirellis betyg för sig.

Så mao är Pirelli Winter Carving tillverkade vecka 11 2011 och senare ett utomordentligt bra däck. :)

Själv kommer jag köpa Hakka7 i veckan, har åkt Hakka5 sen 2005 som börjar bli slut nu men ärr väldigt imponerad över hur länge de hållit.
Användarvisningsbild
av sthlm
Körde två vintrar med Nordfrost 5 och var aldrig riktigt nöjd med greppet med dessa.
När det börjat släppa en massa dubb förra vintern så köpte jag Hakka7 istället.
Skillnaden mellan dessa två är som natt och dag både att komma iväg och att få stopp på bilen.
Nordfrostarna brukar ju få bra betyg men jag kommer inte testa igen då dom släppte dubb och kändes hala.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]