Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Tog och bytte till vinterdäck igår och såg jag hade väldigt ojämt däckslitage på alla däcken.
HF- 2mm kvar
VF- 4mm kvar
HB- 5mm kvar
VB- 6mm kvar

Och då har jag kört ca 1500 mil i sommar.
Däcken är Nokia Z G2 215/45R17 91w

Minns inte riktigt däcktrycket men brukar kolla det med jämna mellanrum och brukar ha samma tryck i dom.
av kallessida
bakdäcken slits ju i regel mindre, om bilen är framhjulsdriven, men tar frambromsarna ojämt kanske? törs inte yttra mig om hur bra däcken är.. måste ju även fråga körstil? mer gas etc. sliter mer däck försås :)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Kör lugnt och milen är mest pendlarmil. Ang broms så var det typ 2.4 och 2.3 på respektive framhjul på bilprovningen i förra vecken. Och den drar inte åt något håller heller så det kan påverka.
Användarvisningsbild
av Bosa
Nokia Z G2 har väl en annan gummiblandning och är väl inte gjorda för Norden och dess asfalt, kanske det kan vara en möjlig orsak till slitaget?

Åker själv Nokia Hakka V och förra omgången plockade jag ut 4-4500 mil ur.
Användarvisningsbild
av bjornsson
Ja så kan det ju vara, den är ju rätt "grov" asfalten här.
Får byta lite plats på dom till nästa år och slita till dom lite och köpa något annat sedan :)
Användarvisningsbild
av bjornsson
Skulle ha gjort det i veckan, men kunde inte då en styrled på vänster sida var glapp och måste bytas först.
av rd350
Att det skiljer lite mellan höger o vänster är fullt normalt, har du sen en dålig styrled fram förklarar det resten. Bra med luft i däcken, gärna mer än rekomenderat och en hjulinställning sen kan man inte förebygga så mycket mer. Luftrycket är viktigt....
Användarvisningsbild
av Bosa
Gjorde faktiskt en hjulinställning på min bil förra veckan pga konstigt däckslitage, fick ett sånt där vågmönster på den inre delen av slitbanan. Var tydligen en hel del som stod lite fel så nu är det fritt fram att klappa på fyra nya Hakka 7 bara de behagar dyka upp. :)

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]