Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå bilvänner!

Jag undrar rätt o slätt hur jag skall få glans i en 22 år gammal lack?
Fått tag på en unik 740 ägd av delvis handikappad man som kört ca 2-300 mil om året sedan han (som enda ägare av bilen) köpte den 1989. Mkt välservad och omskött (ingen rost alls i stort sett) men lacken är ledsen. Likaså lister, krom och kofångare men dessa tänker jag byta ut.

Således, huuur får man en fin lyster?
Måste jag verkligen rubba hela bilen först eller finns det ngt smidigare trix? :mrgreen:
Bästa polermaskin för rimlig penning m.m.

/S

Bild
av semmelman
Ja rubb eller polering behövs nog, men gör det för hand först.
Fast har du tvättat den å snabbvaxat den så ser man hur illa det är, kanske bara är smutsig?
av SHO
semmelman skrev:Ja rubb eller polering behövs nog, men gör det för hand först.
Fast har du tvättat den å snabbvaxat den så ser man hur illa det är, kanske bara är smutsig?
Nope...matt som få!
Vill ha upp lyster..
av kallessida
finns billiga på biltema (polermaskiner), sen köp typ på bollnäsbilvård (finns på nätet) produkter från menzerna (stavning?), så ska du se att du kommer lösa det, minns dock inte vad grovrubbingen heter men tror de var typ S5000 eller något sådant, typ Power Finnish S5000? sen den fina rubbingen som ger grym glans, typ Final Finnish har jag för mig? får kika på deras hemsida och länka om de nu är så att du blir osäker av mitt röriga inlägg :D
av Rellac
Det är nog inga konstigheter att få upp en fin glans i din lack.
Jag skulle börja med att tvätta bilen ordentligt, dvs avfettning, alkaliskt rengöringsmedel, högtryck, schampo, karosslera.
Sen skulle jag köra med Biltemas dubbelhuvud, ganska grova trissor och Buffer 2000. (utmärkt oxidlösare), sen gå på med tex Menzerna Power finish med mjukare trissor, och därefter Menzerna Super Finish. Sen en eller två omgångar lackskydd. Tex Fireglaze, eller ultima PGP.
Det tar tid och svett men det blir bra.
"Det finns inga genvägar till den perfekta lacken" :lol:
av Rellac
Lister krom och kofångare går nog att rädda också, de behöver du nog inte byta ut. Concept vista är ett bra medel för plast.
av Putslarsa
Här är en bra videoguide till poleringsteknik med exempelvis dubbeltrissan, det är en oscillerande enkeltrissa här men dubbeltrissan har samma teknik:

av Bjornn
Var köper man alla dessa polermedel som nämns?
I vanliga biltillbehörsbutiker eller får man beställa genom nätet?

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]