Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag behöver köpa nya sommar däck i formatet 225/45 17" och har tittat runt lite.

Jo jag vet att många anser att man får vad man betalar för men jag är en sådan person som får för mig att man kan hitta billigt men ändå med okay kvalité.

Det jag först tittade på var Nexus N 6000 och N 8000, söker man runt på nätet så verkar de flesta ganska nöjda med dessa? En däckhandlare sa dock till mig att N 6000 är såkallat V möster och det ska man inte ha på en kombi? På bilderna ser det ju inte ut som V så vad menar man?

Däckiaonline har föreslaget Star Performer UHP och även dessa verkar folk vara i regel nöjda med?

Ni som ser ner på denna typ av däck, har ni provat dessa modeller? Och ni andra som provat dem, vad har ni tyckt?

Man kan ju läsa överrallt att samtliga däck fungerar bra i torrt men att det är i fuktigt/blött väder som däcket kvalité kommer fram och tittar man på ex däcktest.com så har dessa däck fått liknande vad lite dyrare däck har fått?

Självklart kan jag förstå om man inte kan jämföra dessa däck med Michelin och liknande men det handlar om att hitta en nivå där man får kvalité kontra pengar.

Så vad säger ni?
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Jag köpte två st 225/45 17" av märket Nordex Stratus, kostade 795kr st hos den lokala däckhandlaren, ser ut som ett bra mönster. Iof kör jag bara till och från jobbet med min 965 så jag tänkte det kunde vara värda ett test, känns bra hittills.
av snowman
Det är inte lätt med däckval! NanKang verkar generellt får gott omdöme men sen finns det ett par som säger att de är direkt livsfarliga i blöt miljö. Självklart värderar vi säkerhet högt men samtidigt vill vi inte betala onödigt mycket, kan man få mer för mindre så är det självklart att föredra.

Jag har tittat på följande :

Nankang NS-20
- Väldigt ojämnt omdöme, vissa anser att de är direkt farliga(i blöta förhållanden) medan andra anser att de är helt okay. Jag känner till att detta är en däck gjort i Asien.

Nexen N 6000 - Något hållbarare än N 8000 men med något sämre egenskaper

Star Performer UHP - Väldigt ojämnt omdöme, de flesta verkar imponerade men det finns en del som säger att de är livsfarliga?

Kumho KH31 /KU39 - Ett mer känt märke men också något dyrare

Kumho verkar generellt väldigt omtyckta, har inte sett något negativt alls om dem? Men de kostar såklart lite mer.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag åker på Kumho Exsta SP o är är riktigt nöjd.
Har aldrig varit i närheten av Vattenpl. eller motsvarande.
Har nu rullat 6000 mil o 3 -4 mm. kvar. Det blir Kumho igen.
:-)
av semmelman
Däckkillen rekommenderade nåt märke som var Continentals billighetsmärke men lika bra... enl honom, jag har tyvärr glömt vad de hette. Tänkte jag skulle komma ihåg det för framtiden men det är väck. :(

Kumho hade jag på min förra bil, de höll länge, låg ljudnivå å vattenpl ej men så är de inte riktigt lågprisdäck heller, å så körde jag ej så hårt med en liten Renault. På nuvarande har jag tyvärr Continental vars historia förskräcker men det visste inte jag då men de är väldigt bra, tysta och inte spårkänsliga och bra grepp fast jag kör friktion på sommarn, men inte heller lågpris förstås (lite extrainfo bara).
Förut på jobbilen hade vi nåt lågprisdäck med V-mönster men de blev vågiga bak på insidan och brumma som fan, jättekonstigt, däckkillen sa det var vanligt på Saabar och Passat men nu säger nån att det beror på om det är kombi, det var nåt nytt! Ja jag vet inte. Just nu har vi Continental tror jag tyvärr men de verkar bra så...
av semmelman
Bewsfroe skrev:
semmelman skrev:Däckkillen rekommenderade nåt märke som var Continentals billighetsmärke men lika bra... enl honom, jag har tyvärr glömt vad de hette. Tänkte jag skulle komma ihåg det för framtiden men det är väck. :(
http://www.skruvat.se/Dack-C478.aspx?id=190744

?
Jaha, tack! Ska jag försöka komma ihåg, eller så kollar jag denna tråd ist. :)
av snowman
Då min Volvo V70 inte får ha XL däck så gick Kumho däcket bort men jag hittade ett annat att ersätta med.

NanKang NS-20
Kommentar : Väldigt många verkar ha kört dessa på dessa däck och övervägande verkar nöjda men så finns det en del som tycker att däcken är livsfarliga. Jag antar att detta däck befinner sig i toppen av budget däcken.
Pris 3038 kr

Nexen N6000

Kommentar : Verkar vara ett medelklass däck som har fått okay betyg. N6000 har nog sämre performance än N8000 men så håller de längre.
Pris : 3510 kr

Kumho KH 31
Kommentar : Detta är ett däck i medelklass precis som Nexen men Kumho är helt klart ett kändare märke och verkar allmänt omtyckt. Det lilla omdöme jag hittat på detta däck säger dock att de slits relativt snabbt(ganska mjuka)
Pris : 3758 kr

Tills dessa priser tillkommer montering på 700 kr.

Jag var faktiskt inne på att köpa Nankan däcken efter som de flesta verkar nöjda med dessa men så läser man en och annan som säger att däcket är livsfarligt och då blir det såklart svårare att välja. Kanske man ska ta Nexen som ligger i mitten helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har testat NanKangs NS2 som troligen är en äldre variant av NS20. Det var det absolut sämsta däcken jag kört på vått/kallt underlag i hela mitt liv...
Kumho KU31 kör vi sedan någon månad på frugans bil, dom ersatte Bridgestone Potenza och är en aning tystare, greppet verkar likvärdigt..så min röst faller på Kumho.

/Thomas

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]