Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Ja på bilen på jobbet av märket Passat så hade vi lagerljud bakifrån var jag alla fall bombsäker på, bilverkstan sa att det var fel på ena däcket vilket jag inte trodde på för det lät exakt som lagret, men så idag var jag å bytte däck och det visade sig att de hade rätt, det innersta spåret på bägge bakdäcken var vågiga i höjdled, man såg och kände det tydligt, jättekonstigt. Men de sa alla fall att det var vanligt på just Passat och Saab. Men hade ingen förklaring vad som orsaka det, det hjälpte inte med nån hjulinställning eller lagning av nåt eller annat däckmärke eller så. Däcken var halvslitna så de fick slängas med mycket mönster kvar vilket sved lite fast det inte är jag som betalar.
Så nu kära forumdeltagare sitter nån av er inne med svaret varför det blir så här?
av Volvolife
Var det V-mönstrat däck?
För det problemet hade jag på min V70N. Han på däckverkstaden sa till mig att volvo och saab hade det problemet med V-mönstrade däck.
Jag fick också byta båda däcken bak.
av semmelman
Den här däckkillen sa att mönstret spela ingen roll, men han kanske inte vet allt... kan faktiskt inte minnas riktigt vad det var för mönster då jag inte tänkt på det och tittat på olika mönster efteråt men jag tror det var V-mönstrat typ kanske, med rotationsriktning.
Dock nämnde han inte Volvo, Saab och Passat sa han, men det var ju inget förhör direkt.
av Pxu
Det kan ju knappast bero på bilfabrikatet? Är säkert budgetdäck med ojämn kvalitet, har jag råkat ut för några ggr på bilar jag köpt innan jag fått dit Michelin i stället :)
av semmelman
Tja jag vet inte, men de menade det. Jag har aldrig fått det nånsin på mina privata bilar och jag har alltid kört med billigare däck.
av Pxu
Förresten kanske man kan tänka sig vid delad bakaxel att hjulen står toe-out, och ihop med att spårvidden kanske ändrar sig lite när bilen fjädrar orsakar ett sånt slitage/fel på däcken??
Användarvisningsbild
av PalmE
Hade samma fenomen på en S40 T4 jag hade en gång i tiden, 215/35-18 däck. Mekanikern på Bilia sa att det hade med hjulinställnigen att göra. Bilen var sänkt och i och med att det inte går att justera cambervinkeln i bak så kan jag tänka mig att det var problemet med den.
av semmelman
Tror vi är i närheten där, när hjulet fjädrar upp så åker det ju upp lite mer på utsidan än insidan, toe-out, om man inte gjort nåt för att kompensera. Men dåligt av kvalitetsmärken att inte kunna göra bilar som undviker detta.
Användarvisningsbild
av ThomasT
semmelman skrev:Tror vi är i närheten där, när hjulet fjädrar upp så åker det ju upp lite mer på utsidan än insidan, toe-out, om man inte gjort nåt för att kompensera. Men dåligt av kvalitetsmärken att inte kunna göra bilar som undviker detta.
Vet inte om jag läser ditt inlägg fel, men jag tror du missförstått begreppet toe in/out.

Toe är vinkel mot färdriktningen, alltså om hjulen ska ploga eller inte.

Bild

Det låter som om du beskriver cambervinkeln, vilket är vinkeln mot lodlinjen.

Bild

Men jag kan ha missförstått dig också...

Hur som helst...

Om man kör med mycket camber på gatan så är det viktigt att man kör med så lite Toe som möjligt, för annars så kommer man slita ut däcken väldigt fort. Om man däremot kör med Toe 0 så klarar sig däcken fint, utan någon större extra förslitning. Nackdelen med 0 Toe är att bilen kan bli lite orolig på vägen...

.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]