Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av integrito
Hej, det nog kan finnas en risk att det inte går att få bort helt (utan att skada skinnet eller missfärga det).
Om kådan kom dit när skinnet var väl inoljat så är möjligheterna bättre, men om skinnet var nytvättat och inte så skitigt, så kan kodan få ett ordentligt fäste...
Mitt tips; prova med Skinnbehandlingskit från Volvo, Mio möbler, Mr Cap. Funkar inte det, så blir det att ta kontakt med företag som kan färga om den skadade biten.
(för övrigt, grymt lyxig och härlig inredning du har, gillas mycket!!)
Användarvisningsbild
av StefanN
Jag googlade runt lite efter husmorstips och fann att T-röd löser kåda.
Jag testade men en liten tops just på kådan och det försvann direkt. Körde lite läderbalsam efteråt om T-röden torkade ur skinnet. Vart kanon.
av Magic440
Ett annat mkt bra husmorstips när man fått kåda på händerna är att tvätta sig med en smörklick! Funkar förträffligt kan jag försäkra. Vet inte om det kan fläcka läderklädsel dock.
av Rådlös
StefanN har helt rätt. Av ren grankåda gör man flussmedel för mjuklödning till elektronik. Lösningsmedlet där heter alkohol. Helst så ren alkohol som möjligt, men T-röd torde räcka långt. Och som sagt, glöm inte att återfetta efteråt.

Ett tillägg: Vill man av någon anledning inte använda T-röd, så kan man försöka få tag i Isopropylakohol. Den är i molekylsammansättning tämligen lik ren etylalkohol, men har inte samma lagstiftning, och är säkert billigare. Till den som blir frestad: Den är inte drickbar.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]