Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av RoDge
Stenskott är alrig kul, framförallt inte på en bil som är 1 år. Är det någon som använt Volvos "lackstift" för att reparera mindre stenskott. Har tre stycken på fronten som skulle behöva åtgärdas.

Flyttar till mera passande forum
Loner
Användarvisningsbild
av Loner
Antar att dom har samma typ som förr i tiden, med en pensel a'la nagellack.

Ett tips är att använda en tandpetare istället, annars är det lätt att kan kladdar på utanför själva skadan.

/L
av JohanFromTheDark
måla på fronten med lackstift på min 245:a men färgen lossna när jag körde bilen genom en bil tvätt
Användarvisningsbild
av C.W.
Har just köpt Volvos lackstift. 89 pix för färg och klarlack. Klart godkänt.
Men...på färglockets ovansida sitter en röd plastflärp med några ståltrån i..
Ja det låter corny men jag kan inte förklara det på ett annat sätt.
Ser ut som någon form av rensningsverktyg.
Ingen förklaring eller info om detta fanns med.
Någon som vet vad det är?
av Pachipachihand
Blir något av dessa ovanstående förslag riktigt bra.Funderar på att lacka om min front efter varje vinter,det är ju rätt överkomligt om man hittar bra lackerare istället för att köpa dyra produkter av volvo. Är så trött på alla stenskott i detta land man får..
av Mikael G
C.W. skrev:Har just köpt Volvos lackstift. 89 pix för färg och klarlack. Klart godkänt.
Men...på färglockets ovansida sitter en röd plastflärp med några ståltrån i..
Ja det låter corny men jag kan inte förklara det på ett annat sätt.
Ser ut som någon form av rensningsverktyg.
Ingen förklaring eller info om detta fanns med.
Någon som vet vad det är?
Man ska ha det till att skrapa bort ev rost och oxid på ytan om det har gått så långt.

Och som sagts redan här ovan så duger inte den medföljande penseln till någonting utan gå in på närmaste färgbrutik eller hobbyaffär och köp dom minsta penslarna som dom har.
Användarvisningsbild
av V50AWD
Jag får inte heller till det nå bra med volvos lackstift. Jag tycker att färgen har aldeles för hög viskositet. Fyfanken vad jag hatar alla stenjävlar som ligger ute på vägarna. Vet inte om det är jag, men jag inbillar mig att det blir mer o mer för varje år som går...
av Teemu
V50AWD skrev:Jag får inte heller till det nå bra med volvos lackstift. Jag tycker att färgen har aldeles för hög viskositet. Fyfanken vad jag hatar alla stenjävlar som ligger ute på vägarna. Vet inte om det är jag, men jag inbillar mig att det blir mer o mer för varje år som går...
Omöjligt är det väl inte att det blir mer och mer iaf där det sandas. Dom får ju aldrig upp allt när dom sopar och någonstans tar det väl vägen.
Användarvisningsbild
av G-kraft
V50AWD skrev:Jag får inte heller till det nå bra med volvos lackstift. Jag tycker att färgen har aldeles för hög viskositet. Fyfanken vad jag hatar alla stenjävlar som ligger ute på vägarna. Vet inte om det är jag, men jag inbillar mig att det blir mer o mer för varje år som går...
Jo jag håller med, våra vägar är för smutsiga samt ligger för mycket utav de här små stenar.....som lossnar från asfalten....Har sett och upplevt många ny asfalterade vägar som efter ca 1 - 2 år lossnar små stenar på....så att håll er minst på 8 m avstånd när ni är ute o kör så minskar stenskotten, speciellt när ni kör bakom lastbilar....
Användarvisningsbild
av C.W.
Att hålla avstånd är ju självklart men vad göra när det tjongar till i plåt och vindruta när man får möte av timmerbilen?

Nä, fram för betong på alla vägar. ;-)
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]