Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av emastar
Funderar på att göra en underredsbehandling på min V70N -00... Krångligt att fixa själv?
Hur bör jag gå tillväga och vilka produkter är bäst/prisvärda? Ingen lust att slänga iväg bilen på firma och lägga ut flera tusen, och tänkte då att man kanske fixar det själv..
Tar emot att tips jag kan få :D
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu behövs ju det inte på denna modell, då det är mycket bra gjort från frabrik.
men om man ska göra det endå, så sk man ju göra det innan rosten kommer !!! (alltså på ny bil)
underredsbehandling skyddar mot rost, inte tar bort rost som redan finns.
av emastar
ok. För på bes sa dom att jag borde göra en behandling på underrredet av bilen för att det började bli rostigt.. Men då visste han kanske inte vad han pratade om? Jag har ingen aning om hur detta funkar....
Användarvisningsbild
av CarMan
Han prata manke om ytskicktet? Det är den ända han ser, detta kan slitas av grus som sprutar.
Även här måste all rost bort först, sen kan man lägga på nu massa. Är det inte renovera o tort så sparar det massor under ytskicktet, om du kapslar in rosten.
av emastar
det är bara ytan.. Hur går man till väga?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Det finns att köpa i förpackning som är meningen att stryka på med pensel, i Ditt fall bottenplattan borde gå att utföra med pensel då det inte gäller diverse hålrum.
av emastar
Ok.
Men man behöver inte göra nåt förarbete? Typ slipning?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Knappast slipning, mer onytta än nytta. Spola med vatten, om med högtryck inte så hårt att befintliga massan lossnar.
Det är ett riktigt skitgöra, kläder som kan slängas efteråt, täcka golv/mark, ev. använda nån slags andningsskydd!
av emastar
Ok. Då ska jag ta tag i detta under semestern. :D

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]