Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Gotlandsvolvon
Har införskaffat mig Meguiars Ultimate Cumpound (stavning?) och deras NXT Tech Wax 2.0 samt en dubbeltrissad polermaskin från Biltema och ett par gula hättor från Sonax.
Undrar nu om er som kört med just dessa produkter från Meguiars hur ni har gått tillväga?
Hur länge kan man vänta efter poleringen innan man kan lägga på vaxet?
Och har inte förstått mig på vaxet, verkar som en del påstår att det kan sitta på över ett helt dygn innan man torkar av det?
Man kan ju göra det sk. "finger-testet" att dra på vaxet, men om man kan torka av det efter 45 minuter, vad är då skillnaden mellan det och låta det sitta t.ex ett dygn?
Vilket då blir följdfrågan, ska man vaxa HELA bilen?

Tackar för alla svar !!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Efter poleringen så är det ju bara att lägga på vaxet. Skillnaden är väl att det härdar bättre(?) om det får ligga på längre. Jag har torkat av min efter en timme. Gick lätt och gav bra resultat. Och man vill ju skydda hela bilen så då är dte ju bäst att vaxa hela.
av Maximuspro
om du köper ett par svarta trissor (mjuka) så kan du köra av vaxet med maskin istället för att handgnugga (i och för sig enkelt med detta vax), blir super.
av semmelman
Hur gick det då? Såg nämligen idag att Mekonomen fått in dessa produkter och det var så nytt så personalen inte kunde svara på mina frågor, jag skulle vilja veta hur man gör med deras NXT Tech Wax 2.0, lägger på vaxet och sen vänta hur länge innan man gnuggar av det? Och vad kan man förvänta sig av hållbarheten, bättre än Sonax hårdvax? Sämre än Ultima paint guard plus?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
semmelman skrev:jag skulle vilja veta hur man gör med deras NXT Tech Wax 2.0, lägger på vaxet och sen vänta hur länge innan man gnuggar av det? Och vad kan man förvänta sig av hållbarheten, bättre än Sonax hårdvax? Sämre än Ultima paint guard plus?
Man lägger på det och väntar, gärna minst en timme. Man får göra ett test med ett finger. Man drar över vaxet med ett finger och blir man kladdig har det inte härdat än. Har man tid och möjlighet så är det bästa att lämna bilen med vaxet på över natten.

Hållbarhet på vax beror i grund och botten på vad man tvättar med och hur ofta. Hållbarheten lär inte va sämre än sonax.
Användarvisningsbild
av Nuts
Här kommer mina personliga åsikter om Meguiars produkter som jag testat.

Tvättade bilen med Meguiars Ultimat Wash&Wax shampo som ger ett rikligt och "skönt" lödder.
Och för att tvätta bilen anväder jag deras Microfibre Wash Mit och den tycker jag att är helt suverän.
Har aldrig behövt någon insekts bort eller dyligt utan den tar verktigen bort skiten. Är desutom tvättbar i 40 grader.
Efter tvätten så testade jag deras NXT Generation Tech Wax 2.0 och kan konstatera att resultatet blev riktigt bra.
Vaxet var lättjobbat och jag aplicerade det med den medföljaden lilla padden.
Det fick torka som det står på kartongen (Tills det inte kladdar om man stryker lätt med fingret) och självklart så anväde jag deras Supreme Shine Microfibre för att torka bort vaxet.
När allt var klart så fick däcken en vända med Endurance High Gloss Tyre Protection Gel så dom blev riktigt svarta och fina igen :-)-)
Det kostar förvisso en slant om man vill ha "hela kittet" men jag gillar deras prylar och kommer nog att fortsätta använda köpa Meguiars produkter.
En liten bonus är att det luktar otroligt gott av alla prylarna med... lite godis doft i garaget nu :D
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. Jag vill fråga om färgvax är något att ha, kommer ihåg att för många år sedan då bortdömdes dessa av de som hade bilen som hobby.
Jag har fått ganska snygg yta på bilen sista gången vaxat med den färgade modellen, men jag har lite mattade ytor på taket, där hjälpte inget. kan det vara ett lacksläpp känner dock inga kanter, kunde polering hjälpa? Har tittat lite efter poleringsmedel mest på på varuhus men inte sett något.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]