Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Tjenare,

Tänkte investera i en högtryckstvätt, nån som har tips på en bra modell?
Hade tänkt en enklare modell för att tvätta bilen med.

Såg ett par Kärcher modeller Bauhaus mellan 1000-2000kr, är dessa något
och ha?

Som sagt, tänkte bara använda den för att tvätta bilarna med (tvättar 2 bilar
varannan vecka ung.) och kanske spola av lite utemöbler då och då.

Mvh
/ed
av Pebben
Skulle rekommendera Kärcher K 5.85 M plus, vet inte om den finns på Bauhouse. Det är inte den billigaste men den är grymt bra och "bekväm". Bra tryck 120bar tror jag och dessutom integrerad slangvinda, grymt bra tycker jag iaf. Hatar när slangen tvinnar sig.
av Addekarlsson
Jag köpte min på Jula. 489 kr för en på 110 bar. Duger alldeles utmärkt för biltvätt. Den är så pass tät dessutom att den fryser sönder om man inte tar in den vid minusgrader. :lol: Så jag fick köpa en ny, och det vart ju självklart en likadan. Meca har jag för mig den heter. Har avkänning inbyggt, så den slår av motorn/pumpen när du inte spolar.

http://www.jula.se och sök artikelnr 220061. Ligger under kategorin Maskiner - Högtryckstvättar - Högtryckstvättar.

Mvh/ Adde
av Teemu
jag har en utav Parks modeller som finns på Silvan. Slangvinda även på den, men tycker slangen är alldeles för stel för att det skall vara helt bra. fick den gratis då jag plockade ihop den utav diverse kasserade tvättar när jag jobbade där. För mig att ordinarie pris låg runt 800kr eller så.

Annars är ju Kärcher och Nilfisk bra märken som funnits på marknaden ett bra tag.
Användarvisningsbild
av Ramon
För de flesta duger en billigare modell gott nog (500kr till ca 1000kr). Kolla dock efter så man får med/kan köpa till ett munstycke med roterande stråle! Ingick när vi köpte vår Kärcher (kostade 995kr, var några år sen dock) och den använder vi alltid till biltvätt. Den är som gjord för det, mer skonsam mot lacken, men dock skall man ju oavsett detta hålla avstånd från lack.

Grejen är den att högtryckstvättar i denna prisklass har tillräckligt med tryck för att få bort hårt fasttorkad smuts etc. Hade inte tvättat 944:an under hela vintern nu :oops: Blev aldrig av konstigt nog, men i vilket fall som helst så var bilen jäkligt skitig. För två veckor sen tillät vädret en biltvätt så jag sprayade på avfettningsmedel (med tryckpumpsflaska) och lät det verka. Sen så var det bara att spola av med högtryck och bilen glänste och strålade som ny efter det! På grund av att det inte var så varmt ute så gjorde jag endast snabbtvätt, dvs. enbart avfettning och högtryck (ingen schampo etc.). Men smutsen bara kanade av (bilen var iofs vaxad innan vintern).

Och sen så ser man ju ingen skillnad på en bil som tvättats med en högtryckstvätt för 900kr eller med en för >2000kr :wink: Möjligtvis att man kan behöva mer än 100-120bar som maskinerna i denna prisklass brukar prestera, om man tänker använda den till "grövre" saker än biltvätt. Men till det så funkar det klockrent med de trycket. Vår används flitigt och det har aldrig vart problem med den, så jag kan av erfarenhet rekommendera Kärcher. När man väl köpt sin första högtryckstvätt så vill man inte vara utan sen :) Det är en väldigt stor skillnad om man jämför med vanlig "slangtvätt".
av Pachipachihand
Det är inte bara trycket i bar man ska titta på.Dom billigare maskinerna klarar inte leverera lika mkt vatten och det är ju vatten vi vill ha för att bilen ska bli ren. Går ju fint att få bilen ren även med en billig maskin,men jag vet inte hur många gånger man står o suckar för att det tar sån förbaskad tid bara. En dyrare maskin som levererar mera vatten\min gör jobbet mycket snabbare.
av EvilEd
Tack för tipsen.

Hur mycket vatten ska maskinen kunna leverera för att det ska bli bra?
Eller vad är "bra" vattenkapacitet? (i det här fallet för biltvätt)

/ed
av EvilEd
Tjena,

Det blev en Kärcher till slut :)

En annan fråga, dessa bilschampo till högtryckstvättar, är dom bra? (Tex. Kärcher Carwash+) eller ska man fortsätta tvätta som vanligt ?
(spola med högtryck, svampa för hand)

ed
av Teemu
tror nog att handtvätten är överlägsen i det långa loppet, men du kan ju alltid varva lite. Tex köra med högtryckstvätten när bilen inte är så farligt smutsig.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]