Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Hej

På min V70 AWD D5 sitter det sommar originaldäck med storlek 215x55 R16.
De gamla slitna vinterdäcken som suttit på bilen har storleken 205x55 R16 (Notera samma profil på däcket, vilket ger ett "lite" mindre hjul)

Båda dessa storlekar finns omnämnda in instruktionsboken samt på klistermärket på bensinlocket.
I registreringsbeviset står enbart 215x55 R16.

Får bilen köras med andra däck en de som står i reg beviset? Isåfall, vart hittar jag denna lista?
Om inte, har jag då fel storlek på vinterdäcket? Eller har man undantag även på storleken, liknande hastighetsklassningen?

Vad tror ni om att köra med 205x55 sommardäck?
Priset för ex. ett Continental PremiumContact 2 ( testvinnare ) i storlek 205x55 har enbart halva priset jämfört med ett i storlek 215x55, så det är ju lite lockande att undersöka ifall detta är möjligt samt vad folk tycker om komfort & stabilitet på detta lite mindre däck.

/ Lars
av kallessida
StefanN skrev:Fast då varvar ju bilen mer så den drar mer bränsle, låter som en kortsiktig besparing.
må vara så att den varvar minimalt mer men vad kan de tänkas göra i förbrukning? en dl per 20 mil?
av semmelman
Det kommer nog inte öka nåt märkbart då luftmotståndet för fordonet inte ökar ett dugg utan bara rullmotståndet och motorns interna motstånd.
Kanske kommer differensen mellan fartmätaren och GPS-fartmätaren öka el minska.

Hur som helst vad gäller mina däck har jag för mig däckkillen gick upp el ner på den andra dimensionen så rullomkretsen blev ungefär lika.

Sen vet inte jag hur ni räknar men är ni säkra på att om man minskar bredden på däcket 1,6% att man oxå minskar ytterdiametern med precis samma tal? Om jag räknar och jag ska snabbt och villigt medge att matte inte är min starka sida men jag får fram att skillnaden endast är 0,046% Men matte är inte min starka sida så jag kan mycket väl ha fel, men ändå.
Jag tar alltså och dividerar 215 med 55 och gör detsamma med 205 och 55 och summorna subtraheras sen så summan därav divideras med den första summan så får man skillnaden i procent. Kanske är fel?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]