Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av emastar
Snart dags att ge dieseltuggarn lite snyggare look. Men vad ska man ha till bilen för polering, vaxning, har kört med sonax tidigare. Men vill ha nåt bättre och inet alls för dyrt. Så vad föreslår ni? Gör inget om det är större förpackning, eftersom jag brukar ta föräldrar och syskons bilar med..
Har du polermaskin?

Annars kan man göra mycket med en dubbel oscillerande från t.ex biltema. Medel rekommenderar jag Menzerna Power Finish. Är fett och lätt att köra ut, går att köra ut länge. Vill man ha bättre glans finns det Menzerna Super Finish också. Ger märkbart högre glanstal. Båda kan köras med gula, medelhårda rondeller. Som skydd tycker jag att du ska lägga lackskydd - Menzerna Power Lock, körs ut med maskin det med, men med några mjukare rondeller.

Lycka till!
av emastar
Jo jag har polermaskin, percis den du nämner.
Funkar menzernan på "vanliga" och metallic lacker? Ska kolla runt lite efter produkterna då..
Tack!
Jadå, den funkar till både solid och metallic!

Kan rekommendera testförpackningar om du inte vill lägga ner för mycket pengar. Det räcker länge ändå! Finns t.ex >här<

Tänk på att man ska maskera t.ex all olackad plast noga innan polerng. Rekommenderar även att man "spritar" bilen mellan polering och lackskydd. Sök på isopropanol på samma sida.
av emastar
XC90_Executive skrev:Jadå, den funkar till både solid och metallic!

Kan rekommendera testförpackningar om du inte vill lägga ner för mycket pengar. Det räcker länge ändå! Finns t.ex >här<

Tänk på att man ska maskera t.ex all olackad plast noga innan polerng. Rekommenderar även att man "spritar" bilen mellan polering och lackskydd. Sök på isopropanol på samma sida.
Det där med maskera glömmer man bara en gång..... Inge kul att få vita detaljer, som ska vara svart :S Så det är jag super noga med nu för tiden.
av emastar
emastar skrev:
XC90_Executive skrev:Jadå, den funkar till både solid och metallic!

Det där med maskera glömmer man bara en gång..... Inge kul att få vita detaljer, som ska vara svart :S Så det är jag super noga med nu för tiden.
Kollade dessutom upp det där med test förpackningarna. Dom kostar ju lika mycket som dom vanliga.... Verkar vara nåt fel..
Användarvisningsbild
av Funk
Trutest Quickfinish 140 är en riktigt trevlig enstegsprodukt som passar bra till Biltemamaskinen, är det lite mer än bara fina tvättrepor så kan man köra med så kallade optipads med samma medel. Finns även det hos Bollnäs Bilvård eller Prorecond.

Priserna på provförpackningar är just nu lite uppåt väggarna eftersom Menzernas 250ml är lika billiga eller t.o.m billigare om man köper flerpacken. Dock finns inte alla grovlekar i 250ml originalflaska.

/Thomas
av Bewsfroe
Flikar in med en liten fråga här, som passar ämnet, (om det går bra?)

Är inte nyare Volvos stenhårda i lacken? Mao, e det ens lönt att damma av Biltema cyclon för att dra över den med Trutest QF?
av emastar
vad bör man tvätta bilen med sen för att bibehålla glansen.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]