Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Gomidda!

Va iväg och köpte ett gäng Volvo original Tethys idag. 7,5 x 17. Dessa skall monteras på en S60 -02 reggad med 195/65 15"

Enligt Volvo behöver jag utslagsbegränsare med artikelnr 8666253. I en annan tråd läste jag att denna va ganska dyr, låg runt 800 kr! :O

Därför undrar jag om det finns några andra knep? Någon reservdelskille på Rejmes i stan sa att man kunde schimsa ut styrstoppen som satt på länkarmen. Hur funkar det? Eller finns det något annat man kan köpa som hindrar däcken från att äta innerskärm?
Är det så kritiskt med styrstoppen?
Jag läste på ett annat ställe på forumet att det inte behövs för 17" fälgar, och i vissa fall inte för 18" heller. ?:-/

Det sitter antagligen styrstopp på min, men vändradien är usel och sju svåra år... :-O)
Riskerar hellre lite skrap i skärmen än att behöva backa och köra fram flera gånger bara för att kunna parkera i en vanlig parkeringsplats. Fickparkeringar kan man bara drömma om. :-(O)
Man behöver inte ens längre bultar om man schimsar ut original styrstoppen, och det går att schimsa ganska mycket. Skall man schimsa så skall man även passa på att byta vänster mot höger för att slitaget som varit skall kompenseras.
Byta till andra är inte så dyrt, jag tror jag gav runt en hundring styck för nya... Från fabrik så levererades bilar med 16"eller större med ett tjockare stopp än du har och senare kom ytterligare ett ännu tjockare på bl.a R-bilarna. Kanske finns det fler men detta är dom jag känner till..

/Thomas
Tack för alla bra svar! Ni e guld värda!

Nu sitter iaf fälgarna på (osänkt) bil och det verkar ta i ytterst lite vid maximalt rattutslag. Så det blir nog till att schimsa styrstoppen istället för att lägga pengar på nya!

Som för övrigt inte alls kostade mycket på skruvat.se typ 60 kr st bara.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]