Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av emastar
Nån som vet någe bra medel för att få tillbaka det svarta på vinylen på bilen. Mina lister är mer grå är svarta. Har kollat på concept vista, men det är 1L och kostar en del. Finns det nåt liknande eller är det vista man ska köra på?

Sen har jag en undran över asfaltsfläckarna som blir på sidorna och bakluckan, får inte bort riktigt allt. Stannar kvar lite rostfärgade prickar. Läste nåt som Clay, är det var man ska använda? Eller är det bara att slabba på med avfettning??
Användarvisningsbild
av Funk
Vista är det bästa jag hittat, kolla på Bollnäs Bilvårds som säljer den i mindre flaskor. 99kr för 250 ml räcker långt, dessutom har dom fraktfritt just nu.

Flygrostprickar tar man med clay eller syra.

/Thomas
emastar skrev:
Sen har jag en undran över asfaltsfläckarna som blir på sidorna och bakluckan, får inte bort riktigt allt. Stannar kvar lite rostfärgade prickar. Läste nåt som Clay, är det var man ska använda? Eller är det bara att slabba på med avfettning??

Prova en omgång med kallavfettning på torr bil och låt det dra i 5 min och ta gärna en gång till innan du spolar bilen med högtryck. Om det ser ut som små rostprickar så är det sk. dubbrost dvs små järnpartiklar som gärna sätter sig i lacken.

Finns redan en tråd om om det: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=65594
av emastar
Funk skrev:Vista är det bästa jag hittat, kolla på Bollnäs Bilvårds som säljer den i mindre flaskor. 99kr för 250 ml räcker långt, dessutom har dom fraktfritt just nu.

Flygrostprickar tar man med clay eller syra.

/Thomas
Jag drog in och beställde en flaska direkt, inte mycket att fundera på ju :D

När det gäller calay:en. Vilken sort ska mna införskaffa?
Användarvisningsbild
av Funk
Den enklaste att hitta i Sverige är väl Meguiars som säljs i ett kit med lera och "smörjmedel" ihop. Den brukar finnas lite överallt hos välsorterade handlare och är mild och relativt prisvärd.

/Thomas

PS: Tänk på att vara sparsam med Vistan,och spill inte på lacken då det sitter ordentligt om det får torka fast...
av LimpanV
Vanlig matlagningsolja är det bästa jag har testat och det enda jag kommer använda i fortsättningen. Håller i flera veckor, är enkelt att ta på med en trasa och gör listerna vattenavstötande (typ). :)
LimpanV skrev:Vanlig matlagningsolja är det bästa jag har testat och det enda jag kommer använda i fortsättningen. Håller i flera veckor, är enkelt att ta på med en trasa och gör listerna vattenavstötande (typ). :)
Har du provat Vista? Den håller lätt en hel vinter med både kallavfettning och alkalisk avfettning i omgångar.
Matlagningsolja är bra till matlagning, det är däremot inte Vista. :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
På feta ytor fastnar dessutom damm... skall man ha någon form av olja/fett så skall man kanske i så fall köra med paraffinolja som inte löses upp av vanligt schampo och alkalier. Men det är utan tvekan en himla fördel att använda Vista.

/Thomas
av Cubaze
De är ju 99kr i frakt från de där stället, finns de inte nå butiker som säljer de? jag bor i Gävle och kan gärna köpa en liter av vista men vill ju inte betala mer i frakt än vad 250ml kostar..

tacksam för svar

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]