Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
Så nu är våren på inkommande..
Och nya fälgarna också, då tänkte jag att jag denna gång skulle vaxa dom INNAN jag sätter på dom på bilen.
Fick höra att det ska finnas nått vax som man sprayar på fälgarna och torkar av enfter en stund. Någon som vet vad det heter/märke ?
Användarvisningsbild
av ER
SONAX har ett snabbsprayvax som heter typ SONAX brilliant för runt 100-lappen, men jag ger inte mycket för "snabb-produkter". Vet inte om det är det du söker för det är ett vanligt bilvax, inte fälgvax.
Tycker du skall satsa på Lahega Brightguard ist. mer lättvättade och skinande fälgar får du leta efter, använt det själv i vinter och är toknöjd men skall ändå testa samma lackbehandling jag lade på bilen i höstas på fälgarna också i sommar.
Annars duger vanligt hårdvax om du inte har allt för höga krav.
av Teemu
tycker också att vanligt flytande hårdvax funkar kalas. Jag har använt Autosmarts vax de sista åren och tycker att det funkat fint.
av Mikael G
Vax ska jobbas in i ytan för bästa hållbarhet, är det bara glansen man är ute efter funkar aerosolprodukter finfint.
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, skippa snabbvax, utan köp ett riktigt hårdvax, själv har jag alltid kört med sonax, men i år skall jag testa lahegas produkter.

/L
Användarvisningsbild
av Danneman
Har hört att "smartab´s" produkter ska vara bra ;) ?
av matzen10
Japp, jag är oxå anhängare av Smartab`s sortiment. Det grundar sig i ett par kompisar som är billackerare/billacksförsäljare.
Det finns säkert fler märken som når upp till samma nivå; ex.vis Lahegas proffssortiment.

Jag tror oxå på att använda redigt hårdvax för bästa hållbarhet på målytan. Det är ju rätt så lätt att gnida på/av när det gäller fälgar som inte är monterade än = inte så jobbigt!

Det vaxet du kanske tänker på som kan sprejas har nämnts ovan. Sedan finns det oxå Turtles "Wax It Wet", som sprejas på blöt bil och sedan skinnar du bara av den. Jag har provat den (på gammel-Forden) och tycker inte det är så bra. Kanske bäst om man använder det efter varje tvätt? Men då går den ju åt snabbt och 125:- är inte ens normalpris då. Det blir superdyrt!

Kör du på traditionellt hårdvax till fälgarna!
Av allt detta snack blev jag ju sugen på att gå ut å gnida lite :P

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av ER
matzen10 skrev:Japp, jag är oxå anhängare av Smartab`s sortiment. Det grundar sig i ett par kompisar som är billackerare/billacksförsäljare.
Det finns säkert fler märken som når upp till samma nivå; ex.vis Lahegas proffssortiment.

Jag tror oxå på att använda redigt hårdvax för bästa hållbarhet på målytan. Det är ju rätt så lätt att gnida på/av när det gäller fälgar som inte är monterade än = inte så jobbigt!

Det vaxet du kanske tänker på som kan sprejas har nämnts ovan. Sedan finns det oxå Turtles "Wax It Wet", som sprejas på blöt bil och sedan skinnar du bara av den. Jag har provat den (på gammel-Forden) och tycker inte det är så bra. Kanske bäst om man använder det efter varje tvätt? Men då går den ju åt snabbt och 125:- är inte ens normalpris då. Det blir superdyrt!

Kör du på traditionellt hårdvax till fälgarna!
Av allt detta snack blev jag ju sugen på att gå ut å gnida lite :P

M V H
---> Matz
Sen finns ju Lahegas Hydrowax också.
av jbl
Jag la på skandinavisk hårdvax på mina sommar fälgar idag. La även Smartabs vinyl shield på däcksidorna.

Surt bara att det ska snöa nåt så förbannat. Jag vill ha vår nu och sommar i morgon.
av jbl
He he, jag la på silverseal i lördags på fälgarna. Gissa om att man är sugen på riktig vår nu :P
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]