Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#500057
Var precis in och skulle göra ett inlägg i tråden "Vård av ny bil" men det var tydligen stängd så jag gör en ny tråd istället.

Har förut varit med och assisterat en polare med polering men var då den snubben som gjorde de tråkiga poleringar där maskinerna inte kom åt. Körde med Smartab's medel och det fungerade riktigt bra, lackförsegling på min bil med Silver One höll ofantligt bra.
Köpte dock mina första riktiga bilvårdsprylar på sensommaren i år, var nyfiken att testa något annat medel så det blev ett inköp av lite Menzernamedel samt en dubbeltrissemaskin från Lahega hos BBV i Bollnäs. Lahegan verkar för övrigt misstänkt lik Biltemas dubbeltrissevariant men enligt specar skulle det skilja lite på varvtal.

Körde en redig avfettning och tvätt på kvällen och ställde in bilen i garaget, dagen efter backades den ut och maskering med maskeringstejp påbörjades. Underskatta inte tiden det tar att maskera alla olackade plastdetaljer, tar längre tid än man tror. :shock: Och köp framförallt maskeringstejp av bra kvalitét, jag gick in hos lokala målarfirman och köpte 3M's tejp om jag inte minns helt fel. En mindre bra maskeringstejp kan lämna rester på listerna vilket innebär onödigt merjobb.

Därefter började jag med första steget, började med Power Finish och Optipads trots att jag även hade deras Fast Gloss. Var nåt enstaka ställe som jag behövde gå på med Fast Gloss för att få bort/minska reporna. Sen blev det nya trissor och en omgång med Final Finish för att därefter tvätta med en mild avfettning (ska testa att sprita med nåt lämpligt medel i sommar istället) och dagen efter blev det att avsluta med lackförsegling i form av Power Lock. La väl allt som allt runt 13-14 timmar på poleringen inklusive tvätt och maskering men resultatet blir ljusår bättre än med handjobb så att säga. :mrgreen:

Om man pratar Menzerna som jag nu testat och köpt för eget surt intjänade pengar så tror jag att Power Finish (är riktigt nöjd med det medlet) samt antingen Final eller Super Finish räcker för de flesta bilarna. Är det riktigt repigt så är nog Fast Gloss eller motsvarande från valfri tillverkare behövligt.

Lackskyddet verkar fungera ganska bra faktiskt, var dessutom otroligt lättjobbat. Dock så inbillar jag mig att Smartabs Silver One är strået vassare, dock så användes det på en annan bil. Är faktiskt lite sugen på att köpa en flaska Ultima Paint Guard Plus bara för att testa, får se hur jag gör med det. Har även kikat på Orange Sealer men tycker det verkar lite för bökigt.

Rekommenderar starkt att se till så man har redigt med microfiberdukar och polerrondeller, finns inget värre än att stå där med en mättad microfiberduk som smetar ut hellre än tar bort.
Sen är en höj och sänkbar pall med hjul inte dumt att ha heller, köpte en på Biltema men lagrena på hjulen var värdelösa åtminstone för asfaltsåkning och mig på. ??:-/
Blir till att leta sig en annan pall.

Håller man sig till ovanstående (eller motsvarande från andra fabrikat) så behöver det faktiskt inte bli så dyrt och är man lite felaktig så är det faktiskt ganska kul också. Trots ett handikapp som gör att jag är svagare i händerna så kan jag personligen varmt rekommendera att sköta sin polering själv.

Nu har jag iofs precis beställt en roterande polermaskin med enkeltrissa, blev en Flex L3403, som gör att det kommer att både bli enklare och går snabbare att klippa repor. Kommer att premiärköras med lammullshättor och Autoglyms Metal Polish på ett skoterchassie i aluminium, kommer därefter att gå på med nåt av Menzernamedlena och slutligen lackförsegla skiten. Håller tummarna för att Schenker hinner få hit prylarna innan helgen bara.

Tja det är väl mina erfarenheter av egen maskinpolering. :)

Köpte även lite olika schampon där Concept Speedy Wash & Wax schampo, Meguiars Gold Class Shampoo & Conditioner och Concept Autoschampo föll mig i smaken i just den ordningen. Riktigt bra avrinning med Speedyn, Gold Class är lite skum på min bil, direkt vid tvätttillfället är det ingen bra avrinning alls men spolar jag av bilen dagen efter tvätt ger den i stort sett samma avrinning som Speedyn. Gold Classen verkar dock ha en bättre rengörande effekt än Speedyn. Autoschampot når inte upp till dessa två i nåt av avseendena enligt mig men fungerar helt ok ändå.
Fick faktiskt med en liten provflaska med Lahega Autorange schampo när jag beställde ruggan från Prorecond, verkar vara ett riktigt trevligt schampo också. Var lite som Speedyn tycker jag.

I somras började jag även med att köra en väldigt mild blanding av HD Grön innan jag svampade bilen, har aldrig gjort detta förut utan var något tips jag snubblade över på bilvårdsforumet. Så nu har jag en dunk Insect Remover från Turtle som knappt används iom HD:n och högtrycken tar insekterna.

Nu är jag ju en glad amatör på detta med bilvård och jobbar på intet sätt med detta men detta är väl lite av vad jag har att dela med mig av. Gör jag något fel så tar jag gärna emot tips. :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#500068
Gjorde du någon form av mer ingående rengöring före behandlingen? Det är den proceduren som jag känner mig allra mest osäker inför. Man vet inte hur "hårt" man vågar gå fram.
Användarvisningsbild
av Funk
#500099
En redig avfettning både med kallavfettning/tjärlösare samt en alkalie innan vanlig tvätt, följt av en vända med "clay" för att ta bort sådant som ändå sitter fast lacken i brukar jag köra. Jag gillar även Menzernas polermedel, men tycker ibland dom är lite för känsliga för fukt och låg temperatur...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Bosa
#500150
Stringerbell: Körde precis som Funk skrev med en kallavfettning först, har för mig det var Trutest, och gick därefter på med HD-Grön. Körde med lera där det behövdes men avfettningarna hade tagit det mesta. Hade bland annat en matt fläck efter en fågelskit på taket som varken avfettning eller lera rådde på men försvann med Power Finish.
För övrigt så är nog rengöringen man gör innan poleringen bland det viktigaste under hela processen, är av den åsikten att grundjobbet man gör bestämmer slutresultatet men det är min alldeles egna åsikt. :)

Funk: Var torrt och dryga 20 plus ute när jag höll på så har inte testat dem i fuktig och "kall" miljö, körde utomhus vilket inte är rekommenderat enligt många men hade inga problem alls med att vara ute.
Smartab's medel var dock inte så kinkiga vad gäller lite fukt, gick till och med på med vatten från en sprayflaska ibland under polering. Iofs var vi alltid inomhus då så den där råniga fukten som kan bli en sensommarkväll fick man ju aldrig. Körde mest med TakeOff (verkar inte finnas kvar i sortimentet, ersatt av Amaze Tuff?) samt Buffer2000 och de funkade riktigt bra. Toppade sen med Mirror Image och Silver One om så önskades.

Blir nog att svänga in hos Pingens sen och köpa lite medel. Om de nu fnns kvar, hemsidan har haft uppdateringsmeddelande bra länge nu men verkar inte hända nånting.
Användarvisningsbild
av Funk
#500170
Take off kör jag också med då och då, den är kanske inte hightech, men ett säkert kort. Den är enligt mig mindre känslig för för fukt och låga temperaturer.

/Thomas
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]