Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av enok
Har funderat på att göra något åt plastdelarna på flickvännens bil (framme vid kofångaren) som har blivit rejält matta på sistone.
Jag har för mig att jag såg en guide här för ett bra tag sen om någon som gjort det på sin XC70, men lyckas inte hitta igen tråden..

Någon kan länka eller skriva vad man ska göra eller tänka på? Det är alltså plastdelen framtill på bilen som blivit gråaktig och skulle behöva färgas/lackas för att få en svartare färg. Sprayburk som gäller eller något annat?
Användarvisningsbild
av Tofulus
Finns medel så man får tillbaka svarta färgen på lister, t.ex. Turtles bumper care som finns i så gott som alla butiker. Finns även proffsigare medel...
Sedan har jag sett att vissa värmer försiktit med värmeblåsare, och då blir plasten svart igen.
av TobiasE
Får rekommendera Concept Vista. Inga färgämnen och listerna ser ut som nya. Fungerar även på bakljus i plast som t.ex v70n har.

Finns hos olika rekondbutiker på nätet och kostar inte många kronor (vet inte om jag får länka enl. forumreglerna). Tänk bara på att lägga en pappskiva eller dyl. mellan plastlisten och lacken när du stryker på, för Vista skapar en hinna som ser matt ut på lack.
Min testförpackning av Vista på 100ml kostade 59 kr och efter två varv på min V70 så är kanske 1/5 av flaskan förbrukad.

//TobiasE
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]