Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Har en vit V70N -07 som jag vill göra så fin som möjligt. Hur ska jag göra? Den är ganska ok i lacken.
Vad har ni för tips?
Vilka produkter?
av kamilenski
Maskin? 2 händer.
Produkter? ska köpa.
Tack för tipset.:)
Användarvisningsbild
av Jill
kamilenski skrev:Maskin? 2 händer.
Produkter? ska köpa.
Tack för tipset.:)
Är bilen solid vit? Eller är den metallic?
Ofta behöver solida bilar en ordentlig polering med maskin för att få upp stunsen i färgen, då dom oxiderar väldigt lätt. Finns många polermedel att välja mellan. jag skulle välja en medium polering och sen en finare för att avsluta med ett bra lackskydd.

Hoppas du får en blank och fin bil! :D
Användarvisningsbild
av Funk
Kamilenski verkar ha en vit Volvo V70-07 så det är en klarlackad solid lack.
Jag skulle rekomendera en så kallad dubbelhuvudmaskin för ett par hundralappar (från Jula, ClasOhlson eller Biltema) och passande polerpads. Till det hade jag valt en liten flaska enstegs waxpolish till att börja med, eller provförpackningar med polermedel och lackskydd. Dels för att du inte skall förköpa dig , och dels för att få ett bra resultat snabbt. Efter en vända med rejäl rengöring och lättare polering/vaxning är nog chansen stor att du blir biten och vill ha mer... då finns det hur mycket tips som helst på både siten som Jill länkar till samt även på http://www.bilvardsforum.se

/Thomas
Senast redigerad av 2 Funk, redigerad totalt 0 gång.
av kamilenski
Funk skrev:Kamilenski verkar ha en vit Volvo V70-07 så det är en klarlackad solid lack.
Jag skulle rekomendera en så kallad dubbelhuvudmaskin för ett par hundralappar (från Jula, ClasOhlson eller Biltema) och passande polerpads. Till det hade jag valt en liten flaska enstegs waxpolish till att börja med, eller provförpackningar med polermedel och lackskydd. Dels för att du inte skall förköpa dig , och dels för att få ett bra resultat snabbt. Efter en vända med rejäl rengöring och lättare polering/vaxning är nog chansen stor att du blir biten och vill ha mer... då finns det hur mycket tips som helst på både siten som Jill länkar till samt även på http://www.bilvardsforum.se

/Thomas

Du har rätt. Det är klarlackat 614 (vit).
Och i ganska så bra skick. En kompis rekkar att tvätta den, avfetta, och polera med Grojet 2000.
Han tycker det räcker i mitt fall.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Jill
kamilenski skrev:
Funk skrev:Kamilenski verkar ha en vit Volvo V70-07 så det är en klarlackad solid lack.

/Thomas

Du har rätt. Det är klarlackat 614 (vit).
Och i ganska så bra skick. En kompis rekkar att tvätta den, avfetta, och polera med Grojet 2000.
Han tycker det räcker i mitt fall.

Vad tycker ni?
Beror på vilka krav man har själv på resultat :)
Användarvisningsbild
av Funk
Det beror även på hur repig den är innan, eftersom en handpolering inte tar bort en endaste repa på en så hård lack som nyare Volvos har. Grojet, är inte det någon form av TV-shopsprodukter ?

/Thomas
av kamilenski
Grojet 2000 kan köpas på Jula. Det var tydligen näst bästa produkt år (2000). Latmansvax :)

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]