Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en Volvo 855 '94.

Är det någon som har några bra tips på hur man håller det rent och snyggt inne i motorutrymmet utan att riskera förstöra motorn?

Jag är lite skeptisk till att man brötar på med avfettning och spolning eftersom det finns så mångs skrymslen som det kan rinna ner i och förorsaka krypströmmar och dylikt.
av Teemu
ren avfettning vet jag inte om det är så bra på slangar och andra gummi detaljer. Där är tex globex skonsamt, men vet inte alls hur det rår på eventuell olja mm.
av Mikael G
Det är inga problem med avfettning, under huven kan man med förddel använda en petroliumbaserad. Eftersom du har em 850 så är tändstiftsbrunnarna och fördelarlocket lite känsliga dom kan man behöva blåsa rent med lite tryckluft om man har otur. Annars så är det bara att avfetta och blåsa på med högtryckstvätten.
av jbl
På med en typ av vinyl skydd eller vad det nu heter efter avfettningen så blir det som nytt igen.

Jag är försiktig med motortvätt och försöker så långt som möjligt att putsa för hand utan att ta till högtryck eller vatten slangen.
av haxpet
Killen är ju putsnarkoman.
Men det skulle ju vara snyggt att ha lite blankt i motorrummet. Men för att få det att se ut så där så måste man ju plocka isär hela maskin.
Användarvisningsbild
av AndreasC
hehehe...snudd på autistisk när det gäller putsandet men fint blev det :D
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]