Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
#486289
Kan man köra "dimmer", alltså den vanliga dimmern i 940:s instrumentpanel, till de olika lampor(spol-lampor mfl.) som man kan köpa på biltema, mekonomen mfl. och som ska kunna ersätta de olika glödtrådslamporna som bilen har i orginal?

Hur funkar det? Reglerar inte en orginal-dimmer spänningen? En diods ljusstyrka regleras inte den med strömstyrkan? Finns det en drivkrets inne i diodlampan?
Användarvisningsbild
av Ticken
#486404
Det går alldeles utmärkt att dimma dioderna om du sätter i sånna i instrumentet.

Därimot tycker jag inte att du ska köpa biltemas utan sätt dit riktiga prylar med lite mer ljus i. Kvaliteten är det säkert inget fel på, men det finns värre prylar för en liten slant extra.

Spollampan som du nämner vet jag inte var du tänkt att hitta, för det finns bara en sån. Och den sitter i taket på bilen.. I själva instrumentet är det bara T5or och W5W..

Fråga på om du undrar. Annars är ett hett tips att kolla in min garaget tråd så ser du hur det blir med dioder i brädan. Kort svarat alltså, ja det går alldeles utmärkt att dimma.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Variosboy
#489532
Är det en PWM-dimmer för instrumentbelysningen orginal på en 945:a alltså??
Användarvisningsbild
av Variosboy
#489535
Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..
av mikebike
#489540
Variosboy skrev:Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..
Små lysdiodslampor brukar bara ha ett seriemotstånd för att begränsa strömmen, då går det bra att sänka intensiteten med PWM-dimmer eller variabel serieresistans (reostat). Större lysdioder har oftast inbyggd drivkrets och då funkar det mindre bra med dimmer (oavsett konstruktion).
Användarvisningsbild
av Variosboy
#489561
mikebike skrev:
Variosboy skrev:Okey, så alltså funkar det inge vidare att dimma dioder med orginalstyrningen..
Små lysdiodslampor brukar bara ha ett seriemotstånd för att begränsa strömmen, då går det bra att sänka intensiteten med PWM-dimmer eller variabel serieresistans (reostat). Större lysdioder har oftast inbyggd drivkrets och då funkar det mindre bra med dimmer (oavsett konstruktion).
Klart att det går, men det blir knappast bra, genom att ha en variabel serieresistans (potentiometer) så kommer effekten att bli väldigt digital på en lysdiod.. lyser, lyser, slyser, lyser inte alls....
av mikebike
#489582
Variosboy skrev:Klart att det går, men det blir knappast bra, genom att ha en variabel serieresistans (potentiometer) så kommer effekten att bli väldigt digital på en lysdiod.. lyser, lyser, slyser, lyser inte alls....
Nja, man får ett begränsat "reglerområde", men vita lysdioder har ett framspänningsfall på ungefär 4 V* och max spänning i en bil är ungefär 13 V, så det finns ett antal volts dynamik.

Jag brukar köra på fullt hela tiden i mina bilar....





*Vissa LED-lampor har seriedioder som ger ytterligare spänningsfall.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]