Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har fått en mindre rostblämma på bakluckan på v70:n, precis under listen mellan rutan och plåten. Även huven skulle må bra av en omlackering men bara pga stenskott.
Frågan då, är det lönt att lämna på lack? Bilen är ju ca 12 år gammal och har precis passerat 20K mil. Jag har inte tagit bort listen ännu men vad jag kan se är det bara ett ställe rosten kommit på och det är precis under torkaren bak, ca en halvcentimeter hög och fem centimeter lång "bubbla". Rutan kan jag få urskuren och sedan ditlimmad kostnadsfritt och handtag mm plockar jag av själv. Frågan är då vad det kan kosta att få bakluckan och huven lackad med ett bra resultat? Vill inte lämna huv och lucka löst till lackeraren för jag har inget garage att ställa bilen i under tiden utan vill lämna hela bilen så får dom ta loss luckan och huven på lackfirman.

Alt.2 är att få ur rutan och sedan slipa och rostskydda för att sen lacka med sprayburk själv. Jag vet att det inte blir snyggt men det är ju just bilens ålder/värde jag har i bakhuvudet! Är den värd alt. 1 eller ska jag fixa denna lilla rost själv?

Planerna att byta bil inom ett par år finns ju, dock vet jag inte om eller när det blir av. Bilen går bra och jag är nöjd på alla vis men vi vill ha nått nyare. Hur hade ni gjort?
Är det nån som har tips på lackerare i göteborgsområdet eller lackerar själv så hojta till!

/Andreas
Dalmans skrev:alt tre är att leta på begangade delar på t.ex. bildelsbasen...
hittar du en i rätt färg borde du kunna spara någon krona mot att lacka den du har...
Alltid bra med fler alternativ, det blir enklare då... 8) Har nog bestämt att först fixa det själv, då denna bil kommer att få agera andrabil när vagnparken ska förnyas om ett par-tre år! Huven kommer dock åka in på lack till våren är det tänkt! Tack för svaret!
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]