Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej på er !

Nu kommer en rätt dum fråga, men ni får förlåta en enkel sjuksköterska som inte vet särskilt mycket om bilar. Så här ligger det till; jag har ställt undan min V70 Classic -00 över vintern och passade då på att tömma en flaska med STP's Complete System Cleaner som ju är tänkt att rengöra bränsleinsprutningen, ventilhuvuden m.m. från avlagringar. Hällde i flaskan om 500ml i en full tank på drygt 70 liter 95-oktanig soppa. Sedan visade det sig att min far, som tvättat bilen åt mig dagen innan, gjort detsamma så att det nu är dubbel dos i tanken (en hel liter alltså). Det består till största delen av fotogen, tror jag.

1.) Finns det någon risk med överdoseringen ? Kan jag lugnt köra vidare framåt våren eller måste jag börja med att försöka tömma tanken ? :|

2.) Löser sig fotogenet väl med bensinen ? Det finns ingen risk att det, när bilen nu får stå stilla, oanvänd i några månader, exempelvis likt kondensvatten lägger sig i botten av tanken så att jag kör runt på rent fotogen när jag väl börjar använda bilen igen ? ??:-/

Stort tack på förhand ! Toppenforum ! Ska lägga ut lite bilder på pärlan i fotogalleriet så småningom, det är en läcker sak som jag piffat upp med tonade rutor, USA-blinkers, stötfångarsskydd fram och bak, kromade nummerskyltshållare, rattöverdrag (skamligt nog från Biltema, men skönt är det !), nytt oljepåfyllningslock i aluminium m.m.

Vänligen
Forumets sjuksköterska
Min polare skulle vara snäll och hällde i en flaska sådant i min bil. det var bara det att jag gjorde detsamma dagen innan.
Efter några mil dog bilen plötsligt men efter att jag startat om den så gick motorn som vanligt igen, inga mer problem. Berodde kanske på att oblandad fotogen åkte in i motorn.
Dock är väl tanken med denna produkt att man skall köra slut tanken ganska omgående. Eller har jag fel?
Brukar det inte stå på dessa att man skall hälla i dem i samband med tankningen så de blandas ordentligt med bensinen? Kan bero på att det "löser" sig från bensinen med tiden... :roll:
Det är inga problem. Jag brukar ofta köpa 1 liter lysfotogen på biltema och hälla i tanken. Ibland är det bara 10 liter bensin i. Det mår den bara bra av. Det blir som extra hästar under huven.
Inga problem alls då du har full tank, och det står säkert på flaskan till vilka liter det rekomenderas. Flaskan innehåller nafta av nåt slag och det finns billigare alternativ. Lysfotogen, lacknafta, etanöl renar också, 2-taktsolja smörjer bränslepumpar mm
Man kan prova lite disel det löser det mesta i spridarna och även om du har sot och koks på kolvar och ventiler,
OBS :!: :!: Men det rekommenderas bara om du vet att motorn ventiler kolvringar topp och annat är riktigt täta.
Så kolla det först.
Annars kan du få problem med kompressionen eller börjar läcka olja och vatten.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]