Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Har lite svårt att bestämma mig för hur jag skall göra.

Köpte för ett tag sedan fyra begagnade alu-fälgar.
På dessa sitter fyra dubbdäck. Två har bra mönster (ca 7mm) och två är kassa.
Grejen är nu den att jag hittat två begagnade dubbdäck hemma i rätt dimension och funderar på om det är bra ide att lägga på dessa i stället för att köpa nya.
Det är två olika märken på däcken.
Ena däcket 6mm mönsterdjup och andra 6,5mm
Inget känt märke och ganska gamla. (Skulle gissa på ca 5år).

Det som gör att jag tvekar är att det är olika däck och man brukar ju vilja ha samma däck parvis. Men fördelen är att de är gratis förutom kostnad för montering.

Vad har forumsmedlemmarna för tanke om detta?
Jag skulle lägga de "nyfunna" däcken under, om man nu inte har extra pengar att lägga ut på nya däck. Körde själv en vinter med min 440 som hade alla 4 däcken med olika mönster, har ganska lugn körstil och det uppstod aldrig några situationer som jag skulle kunnat skylla på däcken.
Tänkte först det men har börjat tveka nu när jag kollade på däcken. På det ena hade i princip alla dubben försvunnit och det andra hade kanske hälften lossnat.

Kan köpa Kleber för 970 kr/st inlk montering och balansering.
Däck är en kritisk säkerhets detalj, särskillt på vintern.

Men, det är klart, allt handlar om budget.

Om budgeten tillåter, skulle ha jag själv köpt 4 nya bra vinterdäck.
Kleber gör bra dubbdäck, mina som är inne på andra vintern har hittills tappat en dubb vad jag sett och trots hård misshandel på isig asfalt så sticker dubbarna fortfarande ut och dom greppar fint :wink:
Känner till att många rekommenderar detta men jag föredrar att ha de bästa fram eftersom framhjulen slits mycket mer.
Efter att ha kört ett tag kommer ju bakdäcken att ha blivit de bästa och nästa säsong så skiftar man. På så vis kan man köpa fyra nya sen och slipper byta två åt gången.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]