Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag var inne på en Biliaverkstad. Där såg jag att dom säljer en 12 volt mutterdragare för under 400 kr. Den skall anslutas till cigarettändaruttaget, som enligt handboken är avsäkrat med 7 Ampère i min 240. (Jag trodde det var mer???)
Mutterdragaren uppges på förpackningen klara max 35 Kg/m.
Är det någon som har erfarenhet av denna mutterdragare? Håller den vad den utger sig för, eller är det närmast en leksak? Räcker 7 A x 12 V = 84 W ? Visserligen är det utväxling på den. Men betänk att t.ex. en vindrutetorkarmotor brukar vara på 100 W. Jag kan ju tillägga att det medföljde en extra glasrörsäkring i förpackningen. Det kanske man skall ta som en fingervisning?
av Teemu
personligen skulle jag inte ha alltför stort förtroende för en liten 12V elmaskin. Skulle nog iaf kolla med handkraft efterhand m det var ordentligt åtdraget och då tycker jag att en del utav finessen med en maskin försvinner om jag ändå måste dit manuellt efter. Det är dock mina tankar...
av Addekarlsson
Är ju som så att hjulbultar/muttrar alltid ska dras för hand, enligt visst moment. Därför man har dessa speciella hylsor på muttermaskiner när man drar fast fälgar.
Muttermaskin är främst avsedd för att dra lös, inte dra åt.
Man knäcker lätt lättmetallsfälgar om man drar åt med muttermaskin, och inte drar enligt moment som gäller.

Jag drar aldrig åt hjulmuttrar på mina bilar med maskin, det gör jag med fälgkors.
Men lossa, det gör jag gärna med maskin.

Men dessa 12v maskiner jag har inte hört mycket gott om. Då kan man lika gärna köpa ett dragskaft för runt 100 kr istället. Billigare, men bra nog effektivt när man lossar fälgar. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Danneman
Håller med tidigare talare. Man får lite vad man betalar för, i detta fall så kan det väl inte vara så värst mkt drag i den lilla maskinen. Tvivlar på att den är bättre än ett fälgkors med lr utan skaft.
:roll:
av blizzy
Har faktiskt provat den,trodde inte ett dugg på den,men funka faktiskt klockrent!Kan tilläggas att jag kör med muttermaskin å kompressor annars,och 12 voltarn va minst lika bra!
av Rådlös
Hej.
Inför däckbytet nu i månadsskiftet köpte jag en elektrisk (230 volt) mutterdragare. Det var en bra investering.
http://www.etcverktyg.se/2005/pdf/Dynagrip/Dynagrip.pdf
Leta upp nr 91-250 på sidan. Den har en knack/slagfunktion som en vanlig pneumatisk mutterdragare. (Det står inte i beskrivningen).
Jag bytte däcken snabbt och lätt utan att behöva påfresta ryggen med fälgkorset först.
OBS! Om man har aluminiumfälgar skall man nog inte använda en sådan här maskin, då dom enligt ryktet skall dras med ett bestämt (lågt?)moment. Jag har stålfälgar. Jag vet inte hur hårt den drar, men jag behövde inte efterdra. Det satt med besked. Dessutom har jag sedan flera år tillbaka smort fälgbultarna med vattenfast fett.
För oss "Svenssonbilister" som inte har tillgång till tryckluft är det här ett lyft. Endast ett eluttag och en förlängningssladd behövs.
529 kr. på Micro Bildelar.
Jag har tidigare frågat dom erfarna här på forumet om en 12 volt mutterdragare, som såldes för ett år sedan i Volvobutiken. Den här skall alltså inte jämföras med den. Det (12 voltarn) var ju närmast en leksak.
av Jerry
Den som Bilia säljer är inte bra. Det är bara en leksak och har ingen ork. Jag slängde min och köpte istället en laddningsbar mutterdragare från Jula. Kostar ungefär samma pengar. Den är skitbra!!!!!
Jerry
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag har tidigare använt min 3hk kompressor och mutterdragare.
Jag upplede att det tog längre tid att mecka fram kompressorn och dra runt slang istället för att bara använda handkraft och fälgkorset. Dessutom var det inte helt enkelt att inte skada låsbultarna med muttermaskinen.

För att undvika fetta in använder jag kopparpasta men har hört att grafitfett är bättre till alu fälgar, någon som vet vad som är bäst?
av jbl
Jag använder aluminum pasta.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]