Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Kör sedan 2 mån en beg XC70 my08. Fick med en uppsättning en säsong gamla Michelin dubbfria på "Cecino" i 215/65-16. Var väl lite skeptisk till dubbfritt, men vi prövar väl...

I Sundsvall har vi senaste veckan haft några tillfällen med underkylt regn på asfalt som håller minusgrader = blankis. Imorse på väg med dagis/skolrundan så släpper det helt i en svag högerkurva (låg fart, ca 40 km/h). Bilen rör sig bara lite i sidled, men under delar av en sekund så fanns det inget fäste alls. Med dubbdäcken kunde man ju höra när dubben var på väg att tappa fästet, men inte så här.

Nu blir det dubbdäck omgående...

/awwd
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Joru
Ja dubbdäck är outstanding jämfört med friktionsdäck i de flesta fallen av vinterväglag. Jag kommer alltid att köra med dubb. Betydligt tryggare och säkrare så.
Helt klart en fråga om var man bor i ett land som vårt, där det skiljer så mycket i klimat.
Att dubbdäck är bäst när det är någon form av vinterbeläggning på vägbanan, är nog självklart. I Skåne har vi dock barmark 998 av 100 vinterdagar. Typ.
Eftersom dubbade vinterdäck ger skitdåligt grepp på bar asfalt, är dubbfritt självklart för mig. För att inte tala om vad dubben gör med asfalten och luften då.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Kan bara hålla med, jag har alltid åkt på dubb(gislaved nordfrost 5 senast), men till min nya V70 så bestämde jag mig, skall prova dubbfritt, fick michelin x-ice, vilket skitdäck, totalt värdelöst, MEN skönt att ha när det inte är vinterväglag. Bor utanför växjö, men skall ge dubbfritt ännu en chans, kommer få nokian hakka dubbfritt på den nya renaulten.
av Columbus
Var tvungen att testa dubbfritt när jag köpte bilen förra hösten. Det är ju svårt att ha en åsikt om man inte testat :roll: Med bilen följde MICHELIN X-Ice XI2 och jag kan bara säga att så här långt är jag "imponerad" av de dubbfria MEN...till att påstå att jag har samma fäste som med dubb i vinterväglag...aldrig. Sen har vi den subjektiva känslan. Man kör "omedvetet" lite lugnare med dubbfritt och den spin off,en är kanske värd mycket 8)
av SverreK
Jag bor också i södra Sverige och kör dubbfritt främst av komfortskäl. Det fåtal dagar om året som dubbdäck är bättre än dubbfritt, då försöker jag hålla mig borta från vägarna. (Kör bara privat så då är det möjligt).

Men skälet till att jag bytte var min gamla Volvo S40 2.0T (En pigg bil jag för övrigt fortfarande saknar :D ).
Med dubbat fick man hörselskador vid fart över 80 km/h.... :|

/Sverre
av Steff 99
Ganska roligt att läsa kommentarer för och emot dubbdäck.
Läste testen i TeknikensVärld ang. dubb och friktionsdäck som är lite slitna, alltså 1-2 år gamla.
Då är ett friktions och dubbdäck mer eller mindre likvärdiga på snö och is.
Man konstaterade också att dubbdäcken tappar sitt bättre grepp på snö och is väldigt snabbt i förhållande till friktionsdäcken efter det de rullat något år
Det liggar mycket psykologi i att "TRO" att ett dubbdäck är sååååå mycket bättre , jag vill påstå att merparten åker på däck som har rullat några mil och tappat ca 2-3 millimeter sedan de var nya.
Vi får inte glömma att man inte kan köra som att det är sommarväglag när det är isigt på vägen.
Finns det något halare än den första halkan oavsätt vilket typ av däck man åker på ?

Var man bor är nog mer det som skall avgöra vilken däcktyp som man bör välja, varför ha ett däck som är enormt bra på is när man åker 95% på barmark, när ett riktigt bra is och snödäck är kast på barmark !?
Då är det mer viktigt att man tar det lugnt de dagar då det är riktigt halt, för det är ingen som skall inbilla mej att de som prioriterar ett däck som är dubbat kör lugnare när det är barmark bara för att däcket är värdelöst på det underlaget !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan bara hålla med. i blixthalka kan man köra mycket fortare med dubbdäck.

Själv har jag kört dubbfritt i 6 år så jag får slå av lite på farten de dagar det är blixthalka för att hålla samma säkerhet som ni med dubb.
av Novis01
Hur man kör har nog större betydelse än många tror.
Har sedan slutet på 80-talet kört ca: 150.000 - 200.000 mil, de första vintrarna på sommardäck, sedan dubbfritt. Har aldrig haft dubbdäck på egen bil, har dock lånat/hyrt bil med dubbdäck vid ett antal tillfällen.

Tycker att skillnaden i ljudnivå är större än skillnaden i grepp.
Intressanta diskussioner och jag är själv i valet och kvalet hur jag ska göra på min nya bil.
Jag har kört dubbdäck varje år sedan 2004 då min fru var med om en bilolycka på friktionsdäck av något lågbudgetmärke. Efter det har jag ALLTID satt säkerheten i första rummet, något jag faktiskt nästan gav blanka fan i innnan. Därför har jag kört dubbdäck, och eftersom jag byter bil 1 gång om året i snitt så har dubbdäcken aldrig varit med en andra vinter...

Men den här gången börjar jag nästan tveka om jag inte ska köpa Continental Viking 5 eller Nokian Hakka R. båda dubbfria och testvinnare i olika tester. För som sagt, andra vintern är friktionsdäcken lika bra eller bättre på is.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]