Cunningham skrev:Hej alla med läderklädsel!
Tänkte plocka upp den här tråden i stället för att skapa en ny. Jag har en ca ett år gammal V70 med den ljusa läderklädseln. Av någon orsak (antagligen något speciellt klädesplagg) så har dels armstödet på dörren samt en liten del av locket på mittarmstödet blivit kraftigt missfärgat och det går inte bort med vanlig avtvättning. Dessutom börjar det nog bli dags med en allmän rengöring av klädseln plus lite förebyggande underhåll.
Så nu till min egentliga fråga. Vad kan ni kära forumskollegor rekommendera? Jag har tittat igenom de trådar som tar upp liknande ämnen, samt även "googlat runt" lite utanför "jagrullar". Råden verkar variera mellan Volvos eget kit, IKEAs kit, Leather Master, samt ytterligare några.
För mitt problem med de missfärgade ytorna så kan det ju vara så att problemet försvinner med rätt produkt, bra i så fall. Men om inte så har jag läst att man kan "färga över" missfärgningar, och då ofta med referens till "Leather Master" som tydligen är duktiga på detta (att få till rätt färg).
Vad är era erfarenheter av att "färga över" missfärgningar? Fungerar det?
Likaså, vad rekommenderar ni för den ljusa ratten? Den är fortfarande ljus och fin, men misstänker att lite underhåll hjälper till att behålla den i det skicket. Rattar är ju lite speciella, får inte bli hala samt utsätts konstant för att man "tafsar på den". (Är väl liksom meningen, även om det går att styra med knäna! :lol: )
Som jag skrev i en annan tråd, så hade jag missfärgningar av ett bildäck som inte gick att få bort helt, men numera ser det nytt ut inte ett spår av däck är kvar. Se nedan.
Kontakta Leather Master så skickar dom detta till en återförsäljare som befinner sig i närheten där du bor.
Angående rätt färgkod, så kan du skära loss en liten bit och skicka in till Leather Master så blandar dom rätt färg till dig. Jag skar loss en liten bit från framstolen. I framkant där du har en förvaringsficka under stolen finns det över och syns inte att man skurit bort en liten bit. räcker om biten är som lillfingernageln.
Kan inte annat säga att dom blandar färg som riktiga proffs. Jag färgade om mittendelen i baksätet pga av att förra ägaren hade placerat ett däck i sätet (gick inte att få bort helt). Ljust skinn vart helt perfekt ingen nyanskillnad alls. Syns inte att sätet är omfärgat.