Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
Hej!

Har skaffat ett par Nokian Hakka 7 SUV dubbdäck till min XC90. 235/60/18 med Atlantis-fälgar. Förra vintern körde jag med risiga friktionsdäck som jag fick med bilen. Har på tidigare bilar alltid kört med dubb. Nåväl, till frågan...

Jag tycker att däcken låter mycket. Det är ett ljud som påminner om en flygplansmotor, ett vinande ljud som ökar i tonhöjd ju snabbare man kör. Det börjar höras vid cirka 25 km/h som ett dovt pulserande ljud. I 110km/h låter det som en fast hög ton.

Här är en ljudfil där ni kan höra hur det låter: http://imghost.1x.com/dackljud.mp3

Vad beror detta på? Är det ljudet av dubbarna mot torr asfalt som gör detta? Jag funderade på att åka ut på nån gräsmatta och höra om ljudet kvarstår men eftersom man måste upp i lite fart för att det ska höras tydligt är det inte alldeles enkelt. Balansering? Hjulinställning? Eller är det mitt minne av de tysta friktionsdäcken som är boven?

Mycket tacksam för era tankar!

/ Jacob
Användarvisningsbild
av toksmurfen
Balansering kommer inte att hjälpa om du inte har vibrationer i bilen, hjulinställning kan göra lite men med största sannolikhet så beror det på dubbdäcken.
Jag har ett liknanade ljud i min XC90 dock är det några dubb borta i dom så den låter inte lika mycket.
av SC805
Låter precis som min Volvo V70 -99 med mina nya Nokian Hakka 7 så det är nog inget ovanligt alls :o
Det är nog helt enkelt så att friktionsdäcken är så mycket tystare att du nu reagerar över detta.
Mina Michelin X-Ice på min andra bil låter mindre än sommardäcken gör på den tom... såååå tysta :D
Användarvisningsbild
av siamthai
Dubbdäck låter givetvis mycket mer än dubbfritt. Hakkas svagaste sida är att det är högljudda men de är ju trots allt de bästa. Själv skulle jag dock valt dubbfritt om jag haft fyrhjulsdrift 8)
av Mahberg
Låter inte alls farligt. Vill du däremot ha hörselskador och dras med vinande ljud likt tinnitus och ett jävla resonansljud ska du sätta på Pirelli dubbdäck. Först efter att ha slitit ner dubbarna hyffsat så låter och känns det bättre. Håll fast vid dina Nokian.
Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]