Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Tyckte att det verkade vara en hög klassning till bra pris på oljan W5 som säljs på Lidl. Sae 5w/40 Api SM/CF = 40kr litern ...någon som vet hur denna står sig gentemot att handla olja på Biltema?
Vad har biltema för klassning på oljan i den prisklassen?
Jag misstänker att denna olja endast är delsyntetisk även fast det står "syntetic hi-tech oil for modern engines"
av Tobbev
Cox skrev:Hm den oljan skulle jag inte använda, inte ens till gräsklipparen. Har man råd att köpa bil så har man råd att köpa riktig olja.....
Håller med dig till en miljard procent.
Användarvisningsbild
av Funk
Klarar oljan klassningen så gör den det, oavsett om den kostar 30 eller 215kr/litern... Och eftersom oljan på Lidl inte tillverkas av dem själva utan köps som överskott från någon tillverkare...så är väl risken överhängande att samma olja kan kosta 215:- i annan förpackning.
Biltemas olja med samma viskositet och klassning kostar runt 50-lappen så extremt billigt är det trots allt inte.

/Thomas

PS: Och till gräsklipparen skulle jag inte heller använda den, där krävs en annan olja... :wink:
av Tobbev
Efter att ha växt upp med en far som till 100% tror att de billigaste alternativen är precis lika bra som de dyraste så skulle jag erfarenhetsmässigt som jag skrev ovan avstå den oljan.

Den KAN säljas för 200+ kr litern i en annan förpackning, men hur skall man ta reda på om så är fallet?
Användarvisningsbild
av Funk
Den KAN säljas för 200+ kr litern i en annan förpackning, men hur skall man ta reda på om så är fallet?
Det är troligen omöjligt, men OM du fick reda på att den gjorde det.......blev den bättre klassad då ?
Det är av denna enkla anledning man har klassificieringar/standarder, för att veta vilka produkter som uppfyller kraven som ställs.

/Thomas
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]